Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 JACOB EHRBAHN (arkiv)
Foto: JACOB EHRBAHN (arkiv)

samvær. Man kan ikke sammenligne sin egen barndom for 40 år siden med den verden, vores børn lever i i dag.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

IPads skader da ikke børns sociale evner

Børn skal da ikke sidde pænt og tie stille, når de er med ude at spise.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg bliver godt nok bekymret, når en pædagog mener, at hun kan sammenligne sin egen barndom for 40 år siden med den verden, vores børn lever i i dag.

Ikke desto mindre er det, hvad Rudolf Steiner-pædagog Tina Kragh-Jakobsen gør (21.1.).

LÆS TINA KRAGH-JAKOBSENS DEBATINDLÆG

Tina Kragh-Jakobsen konkluderer – tilsyneladende på baggrund af en enkelt oplevelse på en restaurant, hvor to små drenge fik lov til at muntre sig med hver sin iPad, mens de voksne snakkede omkring bordet – at børn i dag ikke får lært nødvendige sociale færdigheder, fordi de og deres forældre bruger for meget tid på sociale medier og anden informationsteknologi.

Hun siger også, at poderne ikke oplever at henfalde til dagdrømme og udvikle deres kreativitet, fordi de aldrig får lov til at kede sig.

Det giver ikke indtryk af, at Tina Kragh-Jakobsen ved ret meget om, hvad der foregår i danske familier eller institutioner.

Som mor til en 6-årig dreng kan jeg fortælle, at danske børnehaver og vuggestuer netop bruger rigtig meget tid på at lære børnene sociale kompetencer.

Det er faktisk et af de seks læreplanstemaer, som lovgivningen pålægger institutionerne at arbejde målrettet med.

Og herhjemme kan det godt være, at min søn og jeg har hver sin bærbare computer, og at vi gerne spiser aftensmad med fjernsynet tændt. Men det betyder altså ikke, at vi ikke har værdifuldt socialt samvær med hinanden.

For det har vi. Som de fleste forældre gør jeg mig umage med at finde tid til at snakke, lytte, lege og være nærværende for min søn.

Men jeg gør det aldrig, når jeg en sjælden gang går på restaurant med andre voksne. For lige præcis der er det ikke min søn, der er det centrale fokuspunkt for min opmærksomhed. Det er de andre voksne.

Min søn må selvfølgelig hjertens gerne være med. Men som et sundt og veludviklet barn har han en klar bevidsthed om, at han også er et værdifuldt menneske, der skal behandles med respekt.

Han vil aldrig acceptere at blive placeret på en stol og bedt om at sidde pænt og tie stille som et andet stykke inventar. Og han vil heller ikke acceptere at være ’usynlig’ i voksent selskab, sådan som Tina Kragh-Jakobsen selv beskriver, at børn var i de 1970’ere, hun idylliserer.

Heldigvis fungerer rigtig mange moderne danske børn på samme måde. De affinder sig ikke helt så let og lydløst med alting, som vi gjorde. (Ja, jeg er også vokset op i 70’erne). Og det er godt det samme.

For de vokser også op i et helt anderledes kompliceret og uforudsigeligt samfund, end vi gjorde.

De krav, der stilles til moderne børn, er derfor også tilsvarende højere, så de skal kunne alt det, vi kunne, og meget mere til.

Man fristes til at sige, at moderne børn skal lære så meget, at de faktisk slet ikke har tid til at kede sig.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden