Fordomme. Skru venligst ned for fordommene, skriver gymnasieelev Mathilde Hougaard Boesen.
Foto: Jens DRESLING (arkiv)

Fordomme. Skru venligst ned for fordommene, skriver gymnasieelev Mathilde Hougaard Boesen.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Stop med at sammenligne mig med de unge, der drikker tæt i Prag

Vi unge, der kigger skævt til dem, der opfører sig pinligt i Prag, findes også.

Debatindlæg

Kære Ulrik Høy.

Du har sikkert arbejdet hårdt, siden du var teenager, og været gift med din kone i 40 år. Jeres tre børn kommer sikkert til søndagsmiddag en gang imellem. Du gemmer muligvis karamelbolsjer i en krukke til dine børnebørn, og du tysser på dem, hver gang klokken slår hel, for så skal du vel høre ’Pressen’ i den radio, der sikkert kører ustandseligt. Eller er det måske bare en fordom?

I dit indlæg 9.2. kaldte du den danske ungdom »fladpandet«. Du skrev, at vi ingen opdragelse fik. At vi ikke har nogen skam i livet, og at vi er bedøvende ligeglade med alt. Jeg bebrejder dig ikke.

Medierne har kørt hele dette Prag-cirkus fuldstændig op. Gule overskrifter på avisernes hjemmesider og en hype, der får det til at lyde, som om vi går direkte fra det sidste modul på gymnasiet ind i en bus, der kører os til Prag. Som om det er lige så almindeligt at tage på druk i Prag, som det er at tjekke sin Facebook. Det er jo løgn.

Ifølge Danmarks Statistik findes der over 150.000 danskere mellem 15 og 19 år. Af disse er det ifølge flere medier kun op imod 10.000, der tager af sted. ’Op imod’ er en usikker betegnelse, men hvis vi nu antager, at der virkelig er 10.000 unge, der tager af sted, så er der over 140.000, der bliver hjemme. Så er der naturligvis dem, der er taget til Val Thorens for at stå på ski. Jeg kan ikke vide, hvad de laver, men når man tager på skiferie, er det vel hovedsageligt for at stå på ski?

Jeg prøver ikke at tage mine unge medmennesker i forsvar. Det er decideret pinligt, at unge på min egen alder skal skabe så meget ravage i et andet land. Et eller andet sted er det også tragisk, at mine medmennesker har sådan et tomrum i livet, at de er nødt til at drikke sig i hegnet for at få det til at gå væk.

Politiken tog med, da 45 gymnasieelever fra Odense rejste på vinterferie til Prag.

Foto: Simon Fals

Kilde: Politiken.tv

Men når det er sagt, vil jeg ikke på nogen måde sammenlignes med dem. Jeg kender ingen, der drager til Prag i år.

Eller det er jo faktisk også løgn. Jeg kender mig selv. Det lyder måske kedeligt, at man som 17-årig vælger at tage alene med sine forældre til en by, der er fuld af gamle kirker og bygninger, men ih, hvor jeg glæder mig til at drikke for meget kaffe, spise fire chokoladecroissanter til morgenmad og glemme den tyskopgave, jeg skal aflevere ugen efter.

For vi findes også, Ulrik Høy. Vi, der kigger skævt til dem, der drikker tæt, og som hellere vil se noget, opleve noget, slappe af eller bare være sammen med de mennesker, vi elsker.

Så skru venligst ned for fordommene. Både du og alle andre, mig selv inklusive. Der findes mere end én slags pensionist. Ligesom der også findes mere end én slags ung.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts