Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Jørn Villumsen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.


Digitaliseringen spænder ben for ældre

Hvorfor skal de ældre ydmyges og sættes uden for samfundet i den digitale verden?

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I mit otium skulle jeg nyde livet, og det er også dejligt at kunne have god tid om morgenen, til kroppen kommer i balance.

Jeg har en lille frivillig tjeneste hver uge med at hjælpe borgere med it.

Det er der, jeg møder mange ældre, som er frustrerede og fortvivlede over alt det nye it, som de møder i hverdagen.

Mange har ikke rørt en computer og har ikke kræfterne og hjælpen til at sætte sig ind i sagerne, mange har heller ikke råd til at købe en pc. De løber hele tiden panden mod en mur, når der ikke er nogen fra kommunen, de kan henvende sig til.

For noget tid siden sad en borger og brast i gråd, hun havde købt en bærbar for nylig og havde lavet så meget kludder i den, at vi ikke kunne åbne den.

Det er ofte simple ting, der bliver til uoverstigelige forhindringer, fordi den ældre generation ikke er skolet og vant til at bruge computere.



Jeg bliver vred på de ældres vegne, når de skal føle sig ydmyget og sat uden for samfundet i den digitale verden. De ældre har trods alt været med til at bygge det gode velfærdssamfund op, som nu støt og roligt er ved at blive nedbrudt.

Sidste gang kom en borger med hollandsk pas (han har boet i Danmark i 20 år, haft arbejde og betalt skat), som skulle have sit sundhedskort fornyet.

Det kunne vi ikke gøre over nettet, fordi det skal være et dansk pas.

Men når nu man så heller ikke kunne komme i forbindelse med borgercenteret i Nyropsgade og kun fik en automatisk telefonsvarer, når man ringede til supporten, kan jeg godt forstå, at ældre mennesker føler sig fortabte og fortvivlede. Der mangler simpelthen et menneskeligt ansigt på servicen i Københavns Kommune.

Mange gør også en indsats for at komme på NemID, men det er ikke nemt at huske det hele. Så får man en bruger-id tilsendt, senere en kode og derpå et nøglekort med posten. Mange har ikke alle tre ting med, når de skal hjælpes i gang. Så må de gå hjem igen og hente papirerne.

Lad os dog beholde ’mimrekortene’. Det er mange ældres livline til det aktive udeliv



Nogle glemmer, at der ikke må gå mere end 30 dage, før koden skal aktiveres, og så er det hele historien om igen med at få nye papirer.

På den måde er der flere, der opgiver at komme rigtig i gang med at bruge NemID.

Tag nu rejsekortet. Det er da også en temmelig indviklet affære for ældre brugere.

Bestil det på nettet! Tank det op? Ja tak, hvor nemt er det, hvis man ikke kan bruge en computer. (Det skal bemærkes, at klippekortene skal fases ud til næste år). Tjek ind i bussen, og husk endelig at tjekke ud, ellers tæller kortet videre og bliver tømt for penge.

Og så er det dyrere i brug end pensionistkortet. Nej, det dur simpelthen ikke for ældre.

Lad os dog beholde ’mimrekortene’. Det er mange ældres livline til det aktive udeliv. Det holder de ældre i gang, så de kan deltage i de aktiviteter, der er med til at holde sygdom fra døren.

Hvis det bliver for dyrt eller for besværligt at køre med offentlige transportmidler, kommer flere til at hænge derhjemme og gå i stå.

LÆS MERE

Og bankerne, der nu ikke mere vil betjene folk med kontanter.

Selv om vi gør alt for at berolige folk med, at det er nemt og sikkert at bruge netbank, så hjælper det ikke meget, hvis folk er usikre og utrygge ved at bruge en computer.

Der skal massiv indsats med kurser i brug af pc til, og det skal være tilbud, der kommer ud til alle borgere.

Ellers skal der gælde særlige regler for ældre, som stadig skal kunne få personlig betjening i borgerservice uden at skulle bevæge sig ud i den anden ende af byen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det var alt, alt for tidligt, man lukkede de lokale borgerservicecentre i byen.

Selv om vi gør alt for at berolige folk med, at det er nemt og sikkert at bruge netbank, så hjælper det ikke meget, hvis folk er usikre og utrygge ved at bruge en computer



Her kunne man passende have haft en service, der lærte borgere at betjene sig selv digitalt.

Markedsfør det gennem tv-reklamer, brochurer, hos lægerne, på bibliotekerne og sågar på busstoppesteder. I Nabo Østerbro, hvor vi bl.a. hjælper folk med at betjene sig på nettet, er vi simpelthen for dårligt udrustet mht. midler. Og nu er der også planer om store nedskæringer i tilskuddet til Nabo Østerbro.

Der arbejdes hårdt for at skabe et værested med sprudlende aktiviteter, og det er også samlingssted for mange aktive ældre, der ikke vil gå i stå.

Men Københavns Kommune skærer desværre også meget kraftigt ned der, hvor en af de få redningsplanker er for folk, der har brug for borgerservice.

De kommunale borgerservices er skrumpet ind til 3 steder, hvor man kan få personlig betjening (i øjeblikket kun 2, fordi Nyropsgade er under omstrukturering!).

Bibliotekerne har alt for travlt, og de har heller ikke folk til at sidde og guide borgere videre, mens de lærer at betjene sig selv.

Der er akut behov for, at vi får hjælp og midler til at løfte den opgave.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden