Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Roald Als

Tegning: Roald Als

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Stop Overdanmarks gyldne håndtryk til hinanden

Sagen om det skatteyderbetalte gyldne håndtryk til Søren Pape Poulsen sætter forskellen mellem Over- og Underdanmark i relief.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg læste i Politiken 9.8. i, at den nye formand for Det Konservative Folkeparti, Søren Pape Poulsen, i forbindelse med sin fratræden fra posten som borgmester i Viborg vil kunne modtage en ekstra godtgørelse på over 400.000 kroner betalt af skatteyderne.

Det gjorde mig ærligt talt vred.

Ikke på Søren Pape Poulsen, som må siges at udvise et ikke ubetydeligt mod ved at sige ja tak til formandsposten for de konservative. Men på en ordning, som på urimelig vis tilgodeser i forvejen vellønnede politikere med et gyldent håndtryk.

Grundlæggende synes jeg, at det er rimeligt nok, at en folkevalgt fuldtidspolitiker får et eftervederlag i en periode, hvis vedkommende ikke genvælges. Denne periode kan så bruges til at omstille sig og finde et andet job.

Men det er der jo ikke tale om her, hvor en borgmester helt frivilligt siger sit job op for i stedet at tage et andet. Hvorfor skal et sådant jobskifte ligefrem belønnes med offentlige midler?

Det brokkede jeg mig i weekenden over i en opdatering på min facebookside. I løbet af kort tid kom der næsten 7.000 likes og over 350 kommentarer.

Ikke alle var enige med mig, men langt de fleste. Og mange udtrykt i et sprog, som afspejler vrede og vantro, men også afmagt.

Naturligvis skal man ikke generalisere fra nogle tusinde reaktioner på en facebook-opdatering.

Men jeg forstår den vrede, som mange almindelige mennesker føler imod et Overdanmark, hvor den ene gyldne hånd beriger den anden, og hvor man lever efter nogle helt andre regler end for almindelige dødelige.

For kontanthjælpsmodtagere, arbejdsløse og almindelige lønmodtagere findes ingen gyldne håndtryk. Der findes kontrol, ydmygelser og den konstante risiko for et lods ud over kanten.

Alene sidste år og i år vil op mod 50.000 mennesker i Danmark miste deres ret til dagpenge.

For Overdanmark gælder tydeligvis ét sæt regler, mens der gælder nogle helt andre for Underdanmark. Sagen om det skatteyderbetalte gyldne håndtryk til Søren Pape Poulsen sætter denne forskel i relief.

Efter min mening burde Folketinget benytte anledningen til straks at sætte en stopper for en sådan praksis.

Om ikke andet så for i det mindste at vise en vis forståelse for de vilkår, som almindelige mennesker lever under.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden