Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Malte Warburg Sørensen har på grund af Facebooks såkaldte ansigtsgenkendelsesfunktion rapporteret om sin palæstinensiske vens politiske aktiviteter i Danmark. Kilde: Politiken tv / Katinka Hustad. Henrik Haupt.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Overvågningen på Facebook er gået for vidt

Facebooks DeepFace-teknologi er lige så uhyggeligt, som det lyder, mener debattør.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I forbindelse med fredsdemonstrationerne for et frit Palæstina i sommer havde jeg en ret skræmmende oplevelse.

Efter et event på Rådhuspladsen, hvor jeg havde taget billeder af meddemonstranter, gik jeg hjem og taggede de folk, jeg havde været sammen med. Jeg arbejder med uddannelse på Mellemfolkeligt Samvirke og havde inviteret mine kursusdeltagere med til demonstrationen, og mange af dem kommer fra lande, der lider under diktaturlignende tilstande, Myanmar, Tanzania, Palæstina.

Tre dage efter tog jeg et klassebillede af alle kursusdeltagerne, og for at gøre reklame for kurset ville jeg igen tagge folk. Men idet jeg kører musen hen over hovedet på Abood fra Palæstina, er han allerede registreret. Hans navn står på skærmen, uden at jeg har rørt en finger.

Først tænker jeg smart – og så tænker jeg shit! Kan Facebook skanne et klassebillede og linke personerne til et foto fra en demonstration? Svaret er ja, og teknikken hedder ’ansigtsgenkendelse’, fortæller Google mig, da jeg laver en søgning. Men der er sgu da ingen, der har spurgt mig om lov til at registrere mine venner og bekendte på kryds og tværs.

Jeg er blevet PET-agent og NSA-medarbejder på samme tid – og har lige rapporteret om min palæstinensiske vens politiske aktiviteter i Danmark.

Det er, som om Facebook hele tiden skubber grænserne for selvregistrering og den automatiske overvågning. Endnu en google-søgning ledte mig frem til en artikel om Facebooks nyeste program DeepFace. Og ja, det er præcis så uhyggeligt, som det lyder: Mennesker kan genkende de fleste ansigter med 97,25 procents præcision. DeepFace kan gøre det samme med 97,53 procents præcision.

Hvis du tror du kan holde de mest intime detaljer skjult, så tager du fejl. Kilde: politiken.tv/ Peter Vintergaard, Christina Christensen

Jeg burde droppe det her pilrådne site.

Jeg burde boykotte Facebook på samme måde, som jeg ville boykotte ethvert andet uansvarligt produkt. Problemet er bare, at jeg selv er en del af produktet. Sociale medier er en del af mit liv og arbejde, hvor det forventes, at jeg tagger kursister til højre og venstre for at gøre reklame for vores arbejde.

Så hvad er alternativet? Hvor er håbet? Måske i Brasilien, hvor de planlægger at fravriste USA grebet om internettet ved at etablere nationale superservere. Eller den retssag, som Twitter har indledt mod den amerikanske stat, fordi virksomheden tvinges til at tie stille om de mange gange, hvor den amerikanske efterretningstjeneste har bedt dem udlevere oplysninger om deres brugere.

Så Brasilien og Twitter gør oprør og kæmper imod, men hvad gør vi? Hvad gør Danmark og danskerne?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden