Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Danmark har en trist europarekord i seksuel chikane

Kære Manu Sareen - det er simpelthen så svært at få øje på dine mål og visioner for ligestillingsområdet.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære Manu.

Jeg skriver til dig, da jeg synes, vi har noget at tale om.

Du er ligestillingsminister i Danmark. Og jeg har brugt hele mit arbejdsliv på at kæmpe for ligestillingen på vegne af lønmodtagerne. Så vi burde jo have meget til fælles.

Vi har da også forsøgt at få et møde i stand med dig. Både 3F’s formand, Per Christensen, og jeg vil rigtig gerne blive klogere på, hvad dine mål er for ligestillingen i Danmark. Der er nemlig stadig meget at gøre for vores mere end 300.000 medlemmer på ligestillingsområdet.

Men det er desværre ikke lykkedes at få en aftale med dig. Vi har faktisk ikke hørt fra dig, så nu har jeg sat mig til tasterne i stedet for.

Jeg håber nemlig, at vi også har det til fælles, at vi gerne vil mindske uligheden mellem kønnene. Men jeg ved det ikke. For jeg har simpelthen så svært ved at få øje på dine mål og visioner for det område, du er minister for.

Havde vi mødtes, ville det eneste punkt på dagsordenen være: Hvad sker der med ligestillingspolitikken i Danmark – hvor er den henne? Det er ikke for at være polemisk, at jeg spørger, men fordi jeg vitterlig ikke kender dine svar.

Det lader til, at også dine kolleger på Christiansborg – ligestillingsordførerne – er i tvivl om, hvor du er i debatten. Faktisk så meget, at de har kaldt dig i samråd om, hvorfor der ikke er nogen konkrete initiativer på ligestillingsområdet i regeringens lovkatalog. Jeg er også mægtig spændt på de svar, så jeg dukker selvfølgelig også op.

Men mine spørgsmål til dig trænger sig på. Jeg synes nemlig, at der er meget at tage fat i for en ligestillingsminister i Danmark på grænsen til 2015.

Hvad vil du gøre for at dæmme op for det fortsat kønsopdelte arbejdsmarked? Kunne vi ikke gøre meget mere for at få kvinderne ud på byggepladserne og mændene ind i vuggestuer og på plejehjemmene? Og lønforskellen mellem mænd og kvinder er stadig på 17 procent. I 3F tager vi vores ansvar igennem overenskomsterne og skubber på for forandring – hvad er dine politiske greb?

Noget andet, jeg gerne ville have talt med dig om, er partnervold. 29.000 kvinder udsættes hvert år for vold i hjemmet. Hvor er du henne i den debat, og hvordan vil du handle på det? Kunne vi f.eks. samarbejde om aktivt at bringe arbejdspladser og kolleger i spil til at spotte volden og understøtte de voldsramte?

Kunne man forestille sig en kvindedrabskommission, der kortlægger problemet og udarbejder efteruddannelse af dommere og politi? På andre områder har vi jo ambitiøse mål for, hvordan vi kommer f.eks. trafikdrab til livs.

Hvorfor lægger vi ikke samme ihærdighed og ambition for dagen i forhold til at komme de mange kvindedrab til livs?

Og hvad med det faktum, at Danmark har en kedelig europarekord i seksuel chikane? Hvad vil du gøre for at mindske antallet af kvinder og mænd, der skal opleve seksuelle overgreb på arbejdspladsen, og i stedet sikre et bedre arbejdsmiljø? Hvad med ordentlige erstatninger i chikanesager?

Jeg vil også gerne fortælle dig, at jeg oplever, at udfordringerne for drenge og mænd er voksende. Hvordan får vi sikret mænd bedre barselsrettigheder? Hvordan får vi flere drenge til at tage en uddannelse?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg ville også gerne have snakket med dig om, hvordan vi får gjort mere ved repræsentationen i erhvervslivets top. Ligestillingsministeren bør vel påtage sig ansvaret for at løfte debatten og holde den i kog, når regeringen nu droppede kvoter?

Som mangeårig frontkæmper for ligestillingen bliver jeg nødt til ærligt at sige, at det gør ondt at opleve en ligestillingsminister, der ikke har nogen synlige mål og tiltag. Specielt fordi vi havde store forhåbninger til den siddende regering om, at nu – nu! – ville der ske noget.

Du har tidligere svaret på ligestillingsordførernes kritik af dine manglende ambitioner og kaldt det »dovenmandsfinten«. Jeg opfatter dem ikke som dovne – tværtimod. Jeg mener, at det er godt, at I nu skal samles om at handle politisk, selvom jeg gerne så, at et samråd ikke var nødvendigt.

Jeg er selv formand for flere udvalg i 3F, og her er min erfaring, at min egen indstilling til, hvad der er vigtigt, er afgørende for udvalgets arbejde. Hvis jeg forpligter og engagerer mig – hvis jeg inviterer til debat og tager mine udvalgsmedlemmer alvorligt – skaber vi sammen en udvikling.

Jeg vil så inderligt håbe, at du vil gøre det samme. Og jeg stiller gerne op og deler ud af vores mange tusind medlemmers erfaringer i 3F. Og jeg vil gerne komme med konkrete ideer til, hvordan vi får ligestillingsdebatten på sporet og løst de udfordringer, jeg har nævnt her.

Jeg håber derfor stadig på et positivt svar på vores henvendelse om et møde.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden