0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mit skræv skal ikke dufte af blomstereng!

Bind med parfume insinuerer, at kvindekroppen er ulækker under menstruation.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tegning: Mette Dreyer
Foto: Tegning: Mette Dreyer

Blomsterduft? Dagens debattør vi gerne selv bestemme, om hendes nedre dele skal lugte af syntetiske blomster under menstruation.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har et yndlingsmenstruationsbindbrand. Jo, jeg har. I dag kom jeg dog i tvivl, da jeg stæsede fra Føtex til 7/Eleven og videre til Kvickly uden at kunne få de bind, som jeg virkelig er glad for. De havde alle sammen fået et lille mærkat med » neutralises odeurs«. For mig kunne de lige så godt have skrevet: skjuler din klamhed.

Der står jeg så mellem Kvicklys mange hylder og stirrer på rækker af multifarvede små bløde plastikpakker. Lettere svedig efter at have løbet fra butik til butik og med en skurren i underlivet. Mest af alt frustreret, fordi jeg ved, at jeg nu kommer i hvert fald et kvarter for sent til min aftale, som sidder og venter. Frustrationen over ikke at kunne kontrollere situationen er tiltagende, men vreden står endnu stærkere.

Siden hvornår har mit skræv lugtet dårligt? Hvorfor skal der parfume der? Det var i gamle dage, man forsøgte at skjule muglugt med potpourri, og det er længe siden, at jeg har set en kemisk luftfrisker. For ligesom vi er blevet klogere på, hvordan man undgår lugte i huse snarere end at skjule dem, så er det ligeså med kvinders underliv. Det handler om udluftning. Ikke om at forsøge at dække over uhumskhed som en teenager, der tager morgenbad i deodorant.

Heldigvis kom disse produkter, flere år efter at jeg selv begyndte at menstruere. Jeg behøvede ikke at tage stilling til parfume, da jeg som 12-årig stod med et par underbukser, der ikke var hvide, som de plejede. Jeg må indrømme, at jeg i den situation følte det som et nederlag, at jeg overhovedet ingen kontrol havde over min krop.

Jeg kan også udefra se, at det ikke er blevet nemmere at navigere rundt i at have en krop, der er ved at blive voksen, og et hoved, som længes efter at kunne bestemme selv, men med en modenhed, som ikke stemmer overens med dette. Men jeg har en fornuftig mor, som ikke blot har været i stand til at fortælle mig, hvordan man håndterer at være en kvinde, men også at der er noget, som hedder parfumeallergi. I en tid, hvor parfumeallergi ikke er sjælden, og økologi, sundhed og lignende vinder frem, forstår jeg ikke, hvorfor det så går den anden vej med de ting, som kvinder har behov for.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter