Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Børn der mobbes i skolen, står uden rettigheder

Det bør skrives ind i folkeskoleloven, at børn har ret til en skolegang uden mobning.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Jeg ved med 100 pct. sikkerhed, at alle mine tætteste hader mig. Det har stået på siden 4. klasse, og nu går jeg i 7. Jeg valgte at flytte skole i sommerferien på grund af mobning. På min nye skole går der rygter om, at jeg siger noget, der ikke er sandt, og at det er mig, der går og stjæler (…) Så mit spørgsmål er bare: Hvad skal jeg gøre? Overvejer at begå selvmord eller stikke af. Det haster virkelig«, fortæller en pige på 13 år til BørneTelefonen.

Både hos Børns Vilkår og Danske Skoleelever hører vi nedslående ofte om børn, der kommer gennem skoletiden med svære ar på sjælen efter grov mobning.

Alt for mange børn oplever, at lærere og forældre ikke kan eller vil hjælpe dem, selv om de er vidende om mobningens karakter og omfang.

Det kan vi ganske enkelt ikke leve med. Ved at styrke børnenes rettigheder og tage hånd om forebyggelsen kan vi i højere grad end i dag hjælpe de mange børn, der går i skole med en knude i maven.

I dag står et barn, der mobbes, uden rettigheder. Som det er nu, er det skolelederens ansvar, at mobning bekæmpes, og det er derfor skolelederen, man som barn kan klage til, hvis der ikke er gjort nok for at stoppe krænkelserne. Men for et barn eller et ungt menneske kan det være svært at tage det første skridt.

Tager man som skole ikke problemet seriøst, har man som elev ingen steder at gå hen. Voksne har en tillidsmand, en fagforening og et arbejdsmiljøtilsyn, som kan hjælpe dem. Børn står helt alene.

Tager man som skole ikke problemet seriøst, har man som elev ingen steder at gå hen

Derfor foreslår vi, at det skrives ind i folkeskoleloven, at børn har ret til en skolegang uden mobning. Et egentligt forbud mod mobning vil sende et stærkt signal om, at vi prioriterer et trygt undervisningsmiljø med plads til alle, og samtidig vil det give børn mulighed for at klage over skolen, hvis de mobbes og skolen ikke gør noget for at stoppe det.

Men at klage kan for mange være endnu sværere end at tage det første skridt til at kontakte skolelederen. Derfor foreslår vi i samme ombæring, at der kommer et egentligt tilsyn med børns trivsel.

Tilsynet skal ligge i forlængelse af de årlige trivselsmålinger, som er indført med folkeskolereformen, og skal kunne komme med påbud, hvis skolen ikke følger op på dårlig trivsel.

Vi støder ofte på, at et barn ligesom pigen på 13 år skifter skole på grund af mobningen. Men det er langtfra altid en god løsning. Vi mener i stedet, at det skal være en målsætning, at man tager så godt hånd om eleverne, at ingen er nødt til at skifte skole på grund af mobning. Alle børn har ret til en tryg barndom.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden