Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: DRESLING JENS
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Fremdriftsreformen ødelægger studerende

Reformen kan have yderst voldsomme konsekvenser.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forleden tog jeg toget til Nyborg. Jeg kom tilfældigvis til at sidde ved siden af en ung studerende.

Vi kom bl.a. til at tale om fremdriftsreformen. Hun fortalte mig, at hun har fået et studierelevant fuldtidsjob. I den anledning ønskede hun at tage et enkelt fag sideløbende med arbejdet.

Med baggrund i fremdriftsreformen er dette ikke længere muligt. Hun skal enten være fuldtidsstuderende eller søge orlov.

Det mest chokerende, hun fortalte, var imidlertid, at hendes veninde havde begået selvmord omkring nytår. Ifølge hende var det forårsaget af, at veninden var kommet bagud i et par fag, og hun havde ikke villet involvere andre i sine problemer.

Jeg kan som universitetslærer se, at mange nye studerende er lidt tid om at finde ud af, hvordan man studerer. Det er derfor ikke ualmindeligt, at en del studerende dumper i et par fag i begyndelsen. Hvis de dumper, skal de, ud over de nye fag, der er skemalagt til efterfølgende semester, samtidig tage de fag, som de dumpede.

Det er derfor ikke ualmindeligt, at en del studerende dumper i et par fag i begyndelsen

Det er jo helt klart, at studerende, der dumper, ikke har så mange ekstra ressourcer, at de er stand at tage for eksempel otte fag i stedet for seks fag i et semester. Mange af de studerende, der har lidt svært ved at komme i gang, bliver udmærkede ingeniører, men med den nuværende fremdriftsreform vil de næppe få chancen.

Jeg håber, at fremdriftsreformen tages op til revision, før mange flere unge studerende tager den yderste konsekvens ved at tage deres eget liv.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden