Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 MIRIAM DALSGAARD (arkiv)
Foto: MIRIAM DALSGAARD (arkiv)

Homo. Mænd, der kysser som her under årets Pride Parade, er stadig ikke accepteret af alle, skriver debatør.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Homokampen er langtfra vundet

Den dominerende heterokultur fratager drenge og pige friheden til at definere deres eget liv. Som homo svigter jeg mig selv og tusindvis af ligesindede, hvis jeg ikke siger den imod.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Det svineri gider jeg ikke se i min taxa«, sagde chaufføren og kiggede på os, som om vi burde skamme os over vores opførsel.

Egentlig opførte jeg mig bare som enhver anden ung mand på vej hjem fra byen med aftens scoring i hånden. Forskellen var bare, at jeg er en mand, og at det var en fyr – ikke en kvinde – jeg havde med hjem den nat. Efter 20 meters kørsel røg vi lige så hurtigt ud af taxaen, som vi havde sat os ind.

Det var mit første møde med et menneske, der var så indskrænket, at han ikke kunne se ud over sin egen heteroseksuelle livsanskuelse. Efter den nat gik det op for mig, at det var et fatamorgana, når jeg forestillede mig, at jeg som homoseksuel kunne leve en tilværelse uden skrammer fra de mennesker, der ikke kan se ud over deres egen heteroseksuelle virkelighed.

Da jeg selv erkendte min egen homoseksualitet, svor jeg over for mig selv, at jeg ikke ville være ham, der skulle bruge al sin politiske kapital på at stå op for homosagen. Jeg mente, at der var så mange andre vigtige og urimelige vilkår, jeg var nødt til at kaste mig over.

Med heteroseksualiteten følger en meget veldefineret kønsstereotyp virkelighed, som vi alle vil være bedre tjent med at gøre op med

Men mit engagement har altid handlet om at stå op imod uretfærdigheden og urimeligheden. Sige fra over for det, jeg ikke ville finde mig i. Oftest på vegne af andre.

Nu er jeg efterhånden klar over, at jeg svigter mig selv og tusindvis af ligesindede, hvis ikke jeg bruger den megafon, jeg har fået stillet til rådighed, til også at sige homofobien imod.

Kampen mod homofobien, indskrænketheden eller heterotyranniet, om man vil, er ikke bare kampen for seksuelle minoriteters mulighed for at være den, man er. Den indskrænkede heteronormativitet påvirker både mig som homo og dig som hetero, fordi den i alt for stort omfang dikterer, hvordan vi lever det ’rigtige’ liv.

Med heteroseksualiteten følger en meget veldefineret kønsstereotyp virkelighed, som vi alle vil være bedre tjent med at gøre op med.

Helt fra de unge år puttes børn i kasser med piger som prinsesser og drenge som soldater. Kvinden betragtes som den omsorgsfulde, moderlige og pligtopfyldende, mens manden er stærk, hårdtarbejdende og besidder urinstinkterne. Den form for kønskasser er ikke naturgiven, men menneskeskabte.

Vi er stadig et langt stykke vej fra at kunne konstatere, at det som ikke-heteroseksuel er muligt at leve en tilværelse på lige fod med andre

Min egen oplevelse kan synes harmløs, men sammen med tusindvis af andre beretninger tjener taxa-turen som et eksempel på, at der er noget galt i dele af vores samfund og den dominerende heterokultur.

Tænk bare på det lesbiske par i Mariager, der måtte flygte ud af byen for at være i fred. Eller hvordan begravelsen af en afdød kvinde i 2012 i første omgang blev afvist af præsten, fordi afdøde viste sig at være lesbisk. Jeg må konstant være forberedt på at blive behandlet anderledes, blot fordi jeg har en anden seksuel orientering.

Diskriminationen, tilråbene eller tilsviningerne fungerer som et ondskabsfuldt forsvarsværk for den indskrænkede heteronorm.

I den ene – og mest voldsomme – ende af skalaen findes de voldelige hadforbrydelser. I den anden ende findes hetzen på arbejdspladser, i fritidslivet eller på uddannelserne. LO har netop undersøgt omgangsformen på landets arbejdspladser. Her svarer hver tredje, at tonen er ubehagelig eller direkte nedsættende, når snakken falder på homo-, biseksuelle eller transkønnede.

I Danmark har vi opnået landvindinger i kampen for homoseksuelles rettigheder, men vi er stadig et langt stykke vej fra at kunne konstatere, at det som ikke-heteroseksuel er muligt at leve en tilværelse på lige fod med andre.

I denne uge markerer vi med Pride-paraden kampen for den fordomsfri kærlighed. Det er en vigtig manifestation for det åbne og tolerante samfund, der er lige så vigtig for mig som homoseksuel, som den er for dig som heteroseksuel.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er ikke bare symbolet på fest, fjer og farver, men en utilsløret opvisning af den forskellighed, der findes bag alt det konforme heteroseksuelle.

Det samfund, der i sin ultimative form giver plads til seksualiteterne, er et bedre samfund. Ikke bare for seksuelle minoriteter, men også for de drenge og piger – hetero- eller homoseksuelle – der i fremtiden vokser op og skal finde deres identitet, acceptere deres seksualitet og definere deres liv.

Et samfund uden køns- og seksualitetsstereotyperne skaber friere mennesker, der selv har magten til at forme sig selv. Mennesker, der ikke behøver et bolværk af had og mishagsytringer over for andre seksualiteter for at definere sig selv.

Jeg tror på, at det vil lykkes at forme et mere tolerant samfund. Udviklingen kan sagtens gå den vej, hvis vi bare har modet til det. Forhåbentlig går der ikke lang tid, før jeg tør holde i hånd i taxaen igen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden