Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Menneskesmugler. »Min mand kører af sted - der er plads til seks passagerer i bilen - måske en familie med små børn, der ikke orker at gå længere. Så kan de komme et stykke af vejen.«
Foto: Per Marquard Otzen/Politiken-Tegning

Menneskesmugler. »Min mand kører af sted - der er plads til seks passagerer i bilen - måske en familie med små børn, der ikke orker at gå længere. Så kan de komme et stykke af vejen.«

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Da min mand næsten blev menneskesmugler

Ved et forsøg på at hjælpe en teenagedreng og en pige, fandt dagens debattør ud af, at det ikke er tilladt.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Over middagsbordet bliver vi enige om, at der må gøres noget. Hundredvis af mennesker på flugt er på vej ad E47 for at nå til Sverige. De har gået hele dagen. Med opbakning og børn på skuldrene. De har gået helt fra Afghanistan og Syrien. De må være langt mere end udmattede.

Min mand kører af sted – der er plads til seks passagerer i bilen – måske en familie med små børn, der ikke orker at gå længere. Så kan de komme et stykke af vejen. Til hovedbanegården i København måske – hvor der ikke er så langt til det land, de drømmer om at finde fred og sikkerhed i.

Politiet har afspærret motorvejen. For at sikre, at flygtningene ikke kommer noget til, lyder det. Den køber medierne. Det bliver sandheden om den afspærring. Den egentlige sandhed er også, at det forhindrer danskere som min mand i at nærme sig flygtningene.

Hvordan kunne det ske, at medmenneskeligheden blev sat ud af kraft den mandag aften et sted nord for Rødby?

Alle afkørsler er afspærret. Politi på motorcykler alle vegne. Min mand sætter bilen et mørkt sted ved en afkørsel og får sammen med andre, der også vil hjælpe, held til at løbe ned til en flygtningegruppe på motorvejen.

En teenagedreng, der bærer en sovende pige på omkring to år på skuldrene, løber med min mand, men inden der er gået mange sekunder, står der en motorcykelbetjent foran ham og råber, at min mand skal lade flygtningene være – at det er forbudt at hjælpe dem.

Min mand prøver ad flere omveje, men er nu mandsopdækket af den rasende betjent. Han forlanger at se min mands kørekort og noterer sig registreringsnummeret på vores bil. Så råber han ophidset min mand ind i ansigtet, at han nu har to valg: At køre hjem eller at blive anholdt og stå til fire års fængsel for menneskesmugling. Fire års fængsel. For at hjælpe en teenagedreng og en lille pige.

Hvad er det for et land, vi lever i? Hvordan kunne det ske, at medmenneskeligheden blev sat ud af kraft den mandag aften et sted nord for Rødby?

Vi vil gerne fremstå anderledes end myndighederne i Ungarn og Makedonien. Men i Danmark anno 2015 mandsopdækker politiet flygtninge og afspærrer, omringer og truer danskerne til at holde sig væk – bortset fra når journalister er i området.

Det er selvfølgelig bare reglerne, forordninger og love, som de følger. Regler er gode at have. Men det her er en ekstraordinær situation. Som kræver, at vi alle opfører os netop som mennesker. Der går ikke noget af os ved at hjælpe flygtningene lidt på vej. De krydser ingen internationale grænser ved at få et lift.

Jeg har netop klaget til politiet i Rødby. Fik en rar og rummelig betjent i telefonen, der forsikrede mig om, at det ikke var acceptabel opførsel, hvis en kollega råbte en flygtningeven ind i ansigtet og truede med fire års fængsel. »Men du må nok kunne forstå, at der er regler, der skal overholdes«, sagde han.

Jeg spurgte, om min mand og jeg også ville blive anholdt og sat bag tremmer i fire år, hvis vi tog en rullevogn med en aften, hvor en ny menneskemængde vandrer op gennem Danmark? Så kunne man i det mindste få de små børn op på den og sove, mens vi bevægede os af sted på E47? Han svarede, at vi ikke ville få lov til at gå sammen med dem. At politiet ville være nødt til at holde os væk.

Sådan er det.

Vi skal bare holde os væk.

Alle vi væmmelige menneskesmuglere.

Vil du være sikker på ikke at gå glip af det seneste fra Politiken Debat, kan du ‘følge’ Debat på din Politiken-profil. Det eneste du skal gøre er at klikke på ‘Følg’-knappen i toppen af denne artikel og vælge Debat. Derefter vil de seneste artikler fra Debat helt automatisk dukke op i Din Strøm på forsiden af Politiken, når du er logget ind på politiken.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden