Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Værktøj. Computeren er et nødvendigt redskab i undervisningen.
Foto: MIRIAM DALSGAARD

Værktøj. Computeren er et nødvendigt redskab i undervisningen.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Her er tre grunde til at beholde computere i undervisningen

Det er ikke en løsning at afskaffe computerne for at højne undervisningen

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kan man højne kvaliteten af undervisningen ved at afskaffe computeren i timerne? Det lader til at være konklusionen i Poul Aarøe Pedersens indlæg. Argumentet er, at hvis man forbyder de studerende at bruge computer i timerne, kan de bedre koncentrere sig om, hvad underviseren gennemgår – og så bliver de klogere.

Jeg er enig med Poul i, at der er udfordringer ved undervisningen i dag. Men at de studerende ikke kan koncentrere sig, er ikke en årsag, men et symptom. Det løses ikke ved at nedlægge forbud mod computere, men ved mere viden om læring hos både underviser og studerende, og bedre mulighed for undervisere i kompetenceudvikling.

God undervisning kommer af viden og kompetenceudvikling af underviserne

Nu får I 3 grunde til, hvorfor man ikke bør afskaffe computeren i undervisningen.

1) Aktiv læring. Forskning i læring viser, at de studerende lærer bedst ved at være aktive selv. Aktiverende undervisning i form af f.eks. øvelser og gruppearbejde styrker dybdelæring. Det er med andre ord dem, der skal lære noget, der skal lave noget.

I den traditionelle forelæsning har vi en underviser, der taler, mens de studerende lytter og skriver noter. Bliver de ikke sat i gang med at arbejde med emnet i løbet af forelæsningen, går meget læring tabt. Både fordi de hurtigt glemmer det, og fordi de ikke kan holde fokus så lang tid ad gangen.

Undersøgelser viser, at de studerendes opmærksomhed er særlig høj de første 10 min. af en forelæsning, men falder kraftigt derefter, hvis ikke de bliver aktiveret. Det er hverken, fordi de er unge eller dårlige mennesker. Det er bare, fordi de er mennesker.

Det er meget naturligt at gå på Facebook, når man har brug for et mentalt afbræk. For man kan ikke være mentalt til stede i 45 min. ad gangen, hvis det kun indbefatter at lytte. Man har brug for breaks. Men det behøver ikke at være underholdende facebookbreaks.

Det kan være faglige breaks med øvelser, diskussion og repetition. Det ville hjælpe på læringsudbyttet og koncentrationen hos de studerende (og underviserne ville tilmed kunne spare lidt på stemmen).

Den canadiske undersøgelse, Poul Aarøe henviser til, blev lavet ved, at de studerende sad til en 45 min.s forelæsning. Hvad resultatet end er, ville de studerende alligevel lære mere ved en anden undervisningsform. Computer eller ej.

2) Det akademiske værktøj. I mit eget arbejde er det ikke nødvendigt, at jeg kan bruge en blyant, men hvis ikke jeg kunne anvende en computer, ville jeg slet ikke have et arbejde. Computeren er et nødvendigt værktøj, når man som akademiker skal ud og arbejde. Det er det redskab, man i større eller mindre grad skal leve af, når uddannelsen er slut.

Uden en computer vil man ikke engang kunne skrive et speciale. Som arbejdende akademiker skal man kunne skrive, læse, researche og samarbejde vha. en computer, og derfor bør computeren i virkeligheden være en mere aktiv del af undervisningen på universiteterne, end den er i dag. Ikke det modsatte.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

3) Læringspotentiale. Dernæst er der faktisk et stort læringspotentiale i at bruge computeren i undervisningen. Netop fordi computeren er et så vigtigt værktøj i alt akademisk arbejde, er der rigtig gode muligheder for at inddrage den som en aktiv del af undervisningen.

Sæt de studerende i gang med det, de skal kunne, når de er færdige: researche, skrive, analysere, diskutere, kode, databehandle, føre journal, give feedback etc.

Det nemmeste er at forbyde computeren i undervisningen, men det bedste vil være at inddrage den mere aktivt. At professor ved CBS Bent Meier Sørensen har lavet forbud, er problematisk, fordi det rent faktisk ikke giver bedre læring hos de studerende. God undervisning kommer af viden og kompetenceudvikling af underviserne.

Undersøgelser viser, at de studerendes opmærksomhed er særlig høj de første 10 min. af en forelæsning, men falder kraftigt derefter

Det er ikke nemt at lave god undervisning, så vi skal passe på med, hvem eller hvad vi giver skylden. Skal vi gøre noget godt for undervisningen, skal vi give underviserne mere tid til at udvikle deres undervisning. Hjulpet på vej af forskningen på området.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden