Tegning: Anne-Marie Steen Petersen (arkiv)

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen (arkiv)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Danmark skal tage 10.000 kvoteflygtninge

Vi skal være nationen, der inspirerer de andre EU-lande til at droppe fremmedfjendskheden.

Debatindlæg

Syrien står i flammer. Assad-regimet tøndebomber sine egne borgere, Islamisk Stat spreder sharia-zoner med lynets hast, og nødhjælpen når ikke frem til ofrene. Derfor har mere end 10 millioner syrere set sig nødsaget til at flygte fra hus og hjem.

Syrien er en menneskelig tragedie, vi ikke kan sidde overhørig. Nærområderne har taget deres del af ansvaret og mere til. Nu er det rige lande som Danmarks tur til at løfte. Derfor foreslår Radikal Ungdom på weekendens landsmøde i Radikale Venstre, at Danmark tager imod 10.000 ekstra syriske kvoteflygtninge over de næste 3 år.

Jeg forstår godt de syrere, der flygter. Assad behandler civilbefolkningen som skrald og fastholder millioner i fattigdom. Kun Islamisk Stat kan hamle op med det syriske regime på trælshedsbarometeret. Hvis jeg boede i Syrien med kone, børn og hverdagsjob, ville jeg ikke tøve ét sekund med at tage benene på nakken og komme væk med min familie.

Ikke desto mindre udviser et flertal af Danmarks politikere umådelig lidt forståelse for syrernes ulykke. Når flygtninge kommer hertil, gennemsøger vi deres lommer for værdigenstande, nægter dem adgang til at blive forenet med deres familie i 3 år og kræver, at de selv betaler for en tolk, hvis de har brug for en sådan i asylprocessen.

Og bedst som man tror, at grænsen nu er nået, og at det ikke kan blive strammere, finder Inger Støjberg på en ny uhyrlighed, der kan skære lidt af asyltoppen. Nyligst med forslaget om, at Danmark helt skal lukke grænsen for de 500 FN-kvoteflygtninge, vi plejer at tage imod om året. Det er ganske enkelt umenneskeligt.

LÆS MERE

Jeg håber, at Radikale Venstre vil hjælpe mig og resten af Radikal Ungdom med at få Støjberg til at lægge strammerpisken på hylden og finde den medmenneskelighed frem, der burde have kendetegnet den danske håndtering af flygtningekrisen fra dag 1. Danmark er et rigt land. Hvis ikke vi skulle tage et ekstra stort ansvar for at hjælpe de mennesker, der har allermindst, hvem skal så?

I stedet for at vente pænt på, at Merkel, Hollande og de andre europæiske spydspidser finder ud af, hvad EU skal stille op med flygtningekrisen, skal Danmark handle og være foregangsland

Faktisk er der i disse dage ekstraordinært god plads til, at Danmark lukker sluserne op for syriske kvoteflygtninge. De sidste to måneder har færre end 100 ordinære flygtninge ugentlig krydset den danske grænse, og det samlede asyltal for 2016 ser ikke ud til at komme i nærheden af sidste års.

Det bliver selvfølgelig ikke fuldstændig gnidningsfrit sådan uden videre at række hånden ud til tusindvis af ekstra kvoteflygtninge. Danmark har et stadig uforløst potentiale, når det kommer til at integrere muslimske flygtninge. Men vi har – uanset hvordan man vender og drejer det – et ansvar for at hjælpe medmennesker i nød. Lad os tænke i løsninger i stedet for helt at give op på udlændinge.

Hvis vi f.eks. jævnede de danske ghettoer med jorden og genhusede udlændinge blandt etniske danskere. Hvis vi fordelte flygtninge mere ligeligt i Danmark, så Hellerup aflastede Gellerup. Hvis vi blev bedre til at blande indvandrere og etniske danskere i landets folkeskoler. Så ville vi komme tættere på drømmen om et samfund, hvor alle kommer hinanden ved, og hvor ingen lever i parallelsamfund. Det ville løfte integrationen til helt nye højder og give mulighed for at byde flere flygtninge velkommen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg er helt med på, at Danmark ikke kan huse alle verdens flygtninge. Det optimale ville være et fælleseuropæisk asylsystem, hvor flygtninge fordeles ligeligt blandt EU’s medlemslande ud fra en fordelingsnøgle, der tager hensyn til landenes areal, økonomi, befolkningstal mv.

Men Europas ledere sidder på hænderne i øjeblikket. Og i stedet for at vente pænt på, at Merkel, Hollande og de andre europæiske spydspidser finder ud af, hvad EU skal stille op med flygtningekrisen, skal Danmark handle og være foregangsland. Vi skal være nationen, der i en mørk tid inspirerer de andre EU-lande til at kaste fremmedfjendskheden over bord og sætte alt ind på at give verdens flygtninge en nogenlunde normal hverdag tilbage.

Jeg deler ikke højrefløjens frygt for, at den danske kultur vil bryde sammen, hvis lidt flere syrere og andre udlændinge får fodfæste i det danske samfund. Den danske identitet er da stærkere end det. Og hvem ved – måske inputs udefra ligefrem kan udvikle vores kultur og gøre den endnu bedre?

I stedet for at lukke os inde bag en grænsebom og drømme os tilbage til det Danmark, der var engang, skal vi løfte blikket, engagere os i verden og kæmpe for det Danmark, vi gerne vil skabe. Mit radikale værdigrundlag bunder i en ukuelig tro på, at alle mennesker fortjener en chance her i livet

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce