Grafik: Frederik Storm (arkiv)

Grafik: Frederik Storm (arkiv)

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Digitalisering i skolen er ikke overvågning

Der er ikke grund til at føle sig overvåget pga. digitalisering. Det er godt, at en vikar f.eks. nemt kan finde ud af, hvor klassen er kommet til, og det er også en fordel for os forældre, at vi kan følge med i, hvad børnene arbejder med i skolen, mener børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev.

Debatindlæg

I København kan forældre sygemelde deres børn via en app, og det er muligt – men ikke et krav – at angive, hvad barnet fejler. Angivelsen af sygdom bruges til at spotte mønstre i sygdomme, som institutionen kan reagere på. Mange har det fint med det.

Andre føler sig overvåget. Jessica Uebelin hører til den sidste gruppe. Hun havde 4. januar et indlæg her i avisen, hvor det stod klart, at hun ikke bryder sig om, at man i appen KbhForældre bliver spurgt om, hvad barnet fejler, når man sygemelder det.

Hun føler sig overvåget og skriver, at hendes første tanke var ’hvad rager det dem?’.

Jeg forstår godt, at det umiddelbart kan virke mere fremmedgørende at sætte flueben i en app end at tale med en pædagog, man kender og har tillid til.

Jeg kan også godt forstå, at man tænker over, hvilke digitale fodspor man sætter, og hvem der har adgang til oplysningerne. I det konkrete eksempel er det kun institutionen, som har adgang til data om barnets sygemelding, data opbevares i fem år og behandles i fuld overensstemmelse med persondataloven.

Når det er sagt, er jeg også af den overbevisning, at vi i kommunerne har en forpligtelse til at forstå de teknologiske landvindinger. Jeg ser dem som en af nøglerne til at bibeholde og udvikle tidssvarende og attraktiv service til borgerne.

Løsningen er ikke at vende ryggen til udviklingen. Digitaliseringen er kommet for at blive

Vi er forpligtet til at integrere de digitale muligheder, så de bidrager til at forbedre kvaliteten af de ydelser og den service, vi leverer, men vi har også en pligt til at have en løbende dialog om dilemmaerne ved at digitalisere. Og her kan vi blive bedre.

Men løsningen er ikke at vende ryggen til udviklingen. Digitaliseringen er kommet for at blive. Også i folkeskolerne arbejdes der mere og mere med digitale redskaber.

Til foråret begynder skolerne i København f.eks. at arbejde med en såkaldt læringsplatform, og senere følger en ny version af Skoleintra. Formålet er at give lærerne og andre i og omkring folkeskolen en tidssvarende digital understøttelse af arbejdet med at gøre børnene så dygtige som muligt.

Jessica Uebelin udtrykker også her en bekymring for, at alle elever, forældre, pædagogisk personale, forvaltninger og statslige myndigheder kan følge med i, hvilken side i bogen man arbejder med i 3. a i femte lektion om mandagen.

Og ja, sådan bliver det. Det er godt, at f.eks. en vikar nemt kan finde ud af, hvor klassen er kommet til. Jeg mener også, at det er en fordel for os forældre, at vi kan følge med i, hvad børnene arbejder med i skolen.

Vi er mange, som arbejder sammen om at give børnene de bedste kort på hånden, så teamarbejde og videndeling bliver stadig vigtigere i folkeskolen. Det er den udvikling, som nu bliver understøttet digitalt.

Ingen er dygtigst alene, og vi bliver bedre til vores arbejde med børnene, når vi sparrer med kolleger, ledere og andre relevante samarbejdspartnere. Det er, når vi arbejder godt sammen og har en nysgerrig dialog om metoder og tilgange, at vi flytter børnene.

Det forudsætter, at det bliver mere synligt for flere, hvad der foregår i de enkelte klasser, og det opfatter jeg ikke som overvågning.

Eller som datavanvid. Det er et vigtigt redskab i arbejdet med at gøre børnene så dygtige som muligt, så de har de bedste forudsætninger for at skabe sig den tilværelse, de gerne vil have.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden