»Parforholdskomedien Dræberne fra Nibe rammer godt som en kommentar til nutidens parforhold i skibsnød«, skriver sexolog Sara Skaarup.
Foto: Henrik Petit/Henrik Petit

»Parforholdskomedien Dræberne fra Nibe rammer godt som en kommentar til nutidens parforhold i skibsnød«, skriver sexolog Sara Skaarup.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Sexolog: Det fisseløse liv er sundt at få frem i lyset

Bornedals nye film 'Dræberne fra Nibe' er interessant, fordi mange af de dele, der handler om parforhold og lyst, er genkendelige og svider lidt.

Debatindlæg

Lever du et tomt og fisseløst liv?

Så har du noget til fælles med de to tabere fra Limfjorden, som Ole Bornedal har kørt i stilling som anti-helte i komedien ’Dræberne fra Nibe’.

Da jeg i november faldt over traileren for Bornedals nye film, kontaktede jeg straks Nordisk Film for at komme til pressevisning.

For traileren var sjov – og den talte direkte om sex på en måde, jeg ikke husker før at have set på dansk film.

Med store forhåbninger tog jeg i biffen med min mand.

Karaktererne er karikerede, og kønsfronten er trukket tommetykt op – ikke desto mindre er der mange vedkommende observationer at gøre sig i denne forrykte kærlighedsfilm.

Mændene er forsmåede elskere med hundeøjne – tabermanden, den svage mand, ubehjælpelig og fortabt, uden ambitioner eller retning. Kvinderne er velholdte, manipulerende og top overfladiske.

Superkort fortalt handler filmen om to par i det mørke Jylland.

Mændene, spillet af Nicolas Bro og Ulrich Thomsen, er usoignerede og arbejder sort og så lidt, de kan komme af sted med. Og så har de alt, alt for lidt sex med deres kølige koner, spillet af Mia Lyhne og Lene Maria Christensen.

Problematikken med mænd, der synes, de har for lidt sex, må siges at være en klassiker.

Jeg tipper på, at det scenarie er så genkendeligt, at det appellerer til rigtig mange gifte mænd.

Havde det været omvendt, havde mændene talt så grimt om deres koners fede kroppe eller seksuelle interesser, er jeg sikker på, at chauvinisme-hammeren var faldet pronto og havde udløst publikums vrede frem for latter

Derudover er noget af det, som jeg som sexolog finder værd at hæfte sig ved, at filmen er et klasseeksempel på den man shaming, som jeg tidligere har skrevet om: En af de ucharmerende tendenser i tidens komplekse kønsbalance.

Som man allerede kan se på filmtraileren, håner konerne deres mænd i stor stil.

Totalt gennemført er scenen, hvor kvinderne gør nar af den ene mands krop og seksuelle lyst på den lokale kro.

Fuldstændigt offentligt og til stor moro for sig selv – for derpå at blive kollektivt og dødeligt fornærmet, i det øjeblik en bemærkning falder den anden vej om, at den ene af dem ikke er særligt høj.

Ole Bornedal afbilleder man shaming, så vi skraldgriner, men det er med krummede tæer.

For det er så ondt, som det kan blive – og jo faktisk ikke en køns-ting, men et spørgsmål om almindelig respektfuld, medmenneskelig omgang med andre.

Havde det været omvendt, havde mændene talt så grimt om deres koners fede kroppe eller seksuelle interesser, er jeg sikker på, at chauvinisme-hammeren var faldet pronto og havde udløst publikums vrede frem for latter.

’Dræberne fra Nibe’ giver også et billede af, hvordan man kan komme ud på et overdrev i forsøget på at få ret.

De to par er faret vild i ydre omstændigheder og blevet hinandens modstandere.

Både sex og ømhed er blevet tovtrækkeri-projekter, og ikke mindst spillet om sex, som mange gifte nok kan nikke genkendende til, er rammende beskrevet: Kvinderne har overhånden.

Mændene gør ikke deres tilnærmelser på den rigtige måde, og så afviser hun.

Desuden er det interessant at bemærke, at de fire hovedpersoner har det fælles, at de er super dovne, faktisk apatiske i forhold til deres ægteskaber.

Kvinderne lever af mændenes penge og interesserer sig derudover ikke en skid for dem. Mændene surmuler og finder sig i at være skaffedyr og derudover blive afvist.

Det er ved Gud ikke kun i Nibe, at man finder parforhold, hvor begge parter hellere fokuserer på den andens fejl frem for at se kritisk på sig selv

Der bliver med andre ord ikke investeret en skid i de her forhold. Ingen tager ansvar.

Og hold kæft, hvor de brokker sig.

Alle har travlt med at bebrejde hinanden, og parterne kappes om at placere skylden for, hvem der ødelægger forholdet mest.

Selvom rammefortællingen er overdrevet, og de fleste kvinder i dag tjener egne penge, oplever jeg, at temaet er relevant.

For det er ved Gud ikke kun i Nibe, at man finder parforhold, hvor begge parter hellere fokuserer på den andens fejl frem for at se kritisk på sig selv.

Alle er længselsfulde, men vil ikke give noget, eller ved ikke hvordan.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Selvom mændene er portrætteret som de største klovner, er det måske nok konerne, der spænder mest ben for erotikken derhjemme.

De sender nemlig begge al deres lyst ud af forholdet på et uopnåeligt objekt – en homoseksuel danselærer.

Han indkasserer alle de smægtende blikke og hoftekast, som deres ægtemand sukker efter.

Netop ’den erotiske vikar’ - det med at projicerede seksualiteten over på en anden end den faste (kedelige) partner – er et gængs, men tabuiseret emne, som især mange kvinder giver sig af med i det skjulte.

Og som filmen viser: Manden i huset har reelt ingen chance, så længe kvinden lever sig selv ud på et drømmeplan med en anden.

Parforholdskomedien rammer godt som en kommentar til nutidens parforhold i skibsnød, om end den i mine øjne også er skalerende sort og ude på et overdrev.

Men det kan en parforholdsdynamik jo sådan set også blive med tiden.

Nu kan man bare håbe, at biografgængerne, når de først har grinet af, vil tænke over, om de driver krig eller kærlighed i deres parforhold.

Med lidt held får de lyst til at padle imod hinanden, før der bliver behov for en lejemorder.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce