Debatindlæg afLina Shamy

Arkitekt

Arkitekt og aktivist: Jeg tog til Aleppo for at studere og forlod byen som flygtning

Lyt til artiklen

Jeg voksede op i Idlib, en by i det nordlige Syrien, og flyttede i 2008 til Aleppo, cirka 60 kilometer væk, for at studere arkitektur ved universitetet. Jeg havde elsket Aleppo, siden jeg var barn, hvor vi plejede at besøge min morfar i byen. Jeg stirrede betaget på smedejernsbalkonerne i de gader, hvor min mor havde haft sin gang som barn.

Som studerende tilbragte jeg lange eftermiddage i Umayyad-moskeen fra det 8. århundrede med dens slanke minaret fra det 11. århundrede, et mesterværk. Jeg beundrede også citadellet fra det 12. århundrede, dets porte, der var udsmykket med vingede drager og slanger. I byens udkant mindede Sankt Simeons Kirke fra den byzantinske tid mig om historier fra endnu ældre tid.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her