Debatindlæg afSøren D. Østergaard

Lektor, læge, ph.d., Aarhus Universitet & Aarhus Universitetshospital, Risskov

Læge: Nej, Antidepressiv medicin skader ikke mere, end den gavner

Lyt til artiklen

I Politiken d. 9. marts under titlen ’Lykkepiller virker bare ikke’ skriver Janus Christian Jakobsen og tre kolleger fra Copenhagen Trial Unit (CTU), at »det er utvetydigt videnskabeligt bevist, at de såkaldte lykkepiller skader mere, end de gavner«. Det er et svar på mit indlæg ’Jo, antidepressiv medicin virker’ i Politiken, hvor jeg problematiserer CTU-forskernes udlægning af deres meta-analyse om effekten af antidepressiv medicin af SSRI-typen.

I indlægget adresserer CTU-forskerne desværre ikke min primære videnskabelige kritik, nemlig at den depressionsskala, de baserer deres undersøgelse på (Hamilton-17), ikke opfylder basale måletekniske krav. Jeg anbefaler dem i stedet at analysere deres data via et valideret uddrag fra skalaen (Hamilton-6, som udgøres af 6 symptomer ud af de 17 fra Hamilton-17). I stedet for at forholde sig til denne problemstilling kritiserer CTU-forskerne mit indlæg for følgende:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her