Foto: Anne-Marie Steen Petersen

Debatindlæg

Mads Fuglede om #MeToo: Erstatninger for sexchikane er direkte ydmygende

Det er en politisk beslutning at få erstatningsrammen for sexchikane hævet; det ansvar bør vi tage på os øjeblikkeligt.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Det er alt for billigt at udsætte kvinder for seksuel chikane på arbejdspladsen. 24.000 kr. er åbenbart standardbeløbet for gentagne seksuelle krænkelser, en langvarig og nedværdigende retssag samt et mistet job. Og i nogle tilfælde er sexchikane takseret helt ned til 8.000 kr.

Det var min naive forestilling, at de krænkedes godtgørelse lå på et helt andet niveau. Jeg var chokeret over at høre, at erstatningen er så lav.

Tallene stammer fra et omfattende forskningsprojekt fra Aalborg Universitet, hvis rapport jeg for nylig fik mulighed for at læse. Forskerne har gennemgået samtlige civile retssager om seksuel chikane, der inden for de seneste 30 år er blevet behandlet ved de danske domstole.

Selv om rapporten indeholder meget voldsomme sagsbeskrivelser, så er den sørgelige konklusion, at godtgørelsen i dag er den samme, som den var for 25 år siden, hvorfor mange kvinder føler, det slet ikke kan betale sig at stå frem. Vi bliver nødt til at anerkende, at der er en sammenhæng mellem erstatningens størrelse og anerkendelsen af en urets omfang.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce