0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forskere: Vi bør blive dygtigere til at forhandle om prisen på vores digitale medborgerskab

Vores opmærksomhed er et meget værdifuldt produkt for internetgiganterne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mette Dreyer (arkiv)
Foto: Mette Dreyer (arkiv)
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I år forventes omkring halvdelen af verdens reklameforbrug at gå til de to digitale giganter Facebook og Google. Herfindahl-Hirschman Indekset (HHI) er et mål for markedskoncentration og bruges bl.a. af det amerikanske justitsministerium i sager om potentiel monopoldannelse. Har et marked en HHI-score mellem 1.500 og 2.500, karakteriseres det som værende moderat koncentreret, er den over 2.500, anses det for at være meget koncentreret. Det digitale marked har et HHI på 7.400.

Således begynder man at kunne ane monopollignende tilstande i det marked, der har information som produkt. Håndteringen og udbredelsen af information synes at være ved at blive privatiseret såvel som monopoliseret.

Store digitale aktører, Amazon, Facebook og Google, sælger eksponering af information. De finder/eksponerer information, som brugerne efterspørger, når de skal finde venner, artikler og varer. Ligeledes bruges samme eksponering til at sælge reklameplads til virksomheder således, at de når den rette køber. For at kunne eksponere information skal disse digitale aktører have penge af virksomheder og information om brugerne.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts