Argumentet om, at Polens tilgang til jøderne skulle skyldes, at det er et katolsk land »hvor man er trænet i tankegangen, at det var de her forfærdelige mennesker, som dræbte Guds søn«, er nærmest absurd, skriver Henryka Mosciska-Dendys.
Foto: AP

Argumentet om, at Polens tilgang til jøderne skulle skyldes, at det er et katolsk land »hvor man er trænet i tankegangen, at det var de her forfærdelige mennesker, som dræbte Guds søn«, er nærmest absurd, skriver Henryka Mosciska-Dendys.

Debatindlæg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Polen-ambassadør tager til genmæle efter artikel i Politiken Vi hjalp altså også jøderne

Der var et overraskende stort antal polakker, som på trods af risikoen for dødsstraf til hele familien, valgte at hjælpe og redde deres jødiske landsmænd.

Debatindlæg
FOR ABONNENTER

Jeg har med lige dele interesse og forbløffelse læst artiklen ’Fortrænger man historien, risikerer man at gentage dens rædsler’ (9.1). Mange af professor Jan Gross’ synspunkter er en gentagelse af en diskussion fra 2015, og derfor ser jeg mig nødsaget til at gentage de samme modargumenter.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce