Debatindlæg afEllen Trane Nørby (V)

sundhedsminister

Psykiatrien bærer desværre præg af i dag at have stået i skyggen af de fysiske folkesygdomme i alt for mange år. Det skal være slut nu.

Ellen Trane Nørby: Vi vil løfte psykiatrien – også økonomisk

Lyt til artiklen

Danske Regioner og deres formand er blevet sur. Sur over kritik for ikke at have løftet psykiatrien tilstrækkeligt. Jeg vil undlade at kommentere alle de ukvemsord, som Stephanie Lose bruger om min person i Politiken 2. maj. Jeg synes, vi skal holde fokus på patienterne, de pårørende og medarbejderne i psykiatrien, som fortjener en bedre psykiatri i Danmark.

Som sundhedsminister har jeg fra første dag været optaget af at skabe en bedre og mere moderne psykiatri. Det er et langt sejt træk, for der er mange udfordringer: stigning i antallet af genindlæggelser, nedgang i antallet af sengepladser i den regionale psykiatri, en stigning i brugen af tvang flere steder og en generel mangel på sammenhæng i behandlingen – også mellem socialpsykiatri og behandlingspsykiatri. Så der er nok at tage fat på.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her