Debatindlæg afLene Skole

Administrerende direktør i Lundbeckfonden

Jeg klynger mig til håbet om, at den nye regering vil lægge mærke til ordet ’mindst’, og således vil bruge Barcelona-målsætningen på 1 procent som springbræt og ikke som en sovepude.

Direktør i Lundbeckfonden: Viden skal redde verden, og derfor har forskningen brug for mere end 1 procent

Lyt til artiklen

Danmark har fået en ny uddannelses- og forskningsminister, og hun vil i den kommende tid blive bestormet med henvendelser fra mennesker, organisationer og institutioner, der alle har ønsker til hendes virke. Jeg vil blot bede hende navigere efter et enkelt valgsprog, som hjerneforsker og formidler Peter Lund Madsen vist kan krediteres for: ’Viden skal redde verden!’.

Jeg håber, at Ane Halsboe-Jørgensen abonnerer på det verdenssyn og er enig med mig i, at forskning og innovation er fundamentet for al ny viden og for alle de nye ideer, som potentielt skal redde verden – fra klimakatastrofer, antibiotikaresistens osv. Men jeg bliver bekymret, når jeg læser aftalepapiret for den nye regering og ser, at det slet ikke indeholder ordet ’innovation’, og at forskning kun tildeles fire linjer, der umiddelbart giver indtryk af, at den nye regering fortsætter i den tidligere regerings fodspor og primært sigter efter, at de offentlige investeringer i forskning lander på mindst 1 procent af bnp. Rækker fantasien og ambitionerne virkelig ikke længere?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her