3 dage tilbage: Få Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Debatindlæg afNilas Heinskou

EU-korrespondent

Det er 80 år siden, Anden Verdenskrig begyndte. Mindehøjtideligheden forleden i Warszawa viste, hvordan fortiden er en politisk kampplads i nutiden.

Det er 80 år siden, Anden Verdenskrig begyndte: Bomberne, mordene og deportationerne forandrer sig ikke. Men vores erindring om dem står ikke stille

Lyt til artiklen

Jeg indledte arbejdsugen i søndags med at følge mindehøjtideligheden i Warszawa på 80-års dagen for den tyske invasion. Jeg skulle skrive om den amerikanske vicepræsident Mike Pences besøg i Polen, men det var en anden gæst, den tyske præsident, Frank-Walter Steinmeier, der endte med at fylde mine tanker efterfølgende.

Den 63-årige tyske socialdemokrat holdt en meget bevægende tale, hvor han bad polakkerne om forladelse for Tysklands historiske skyld.

Vil du lytte med?

Politiken Lyd giver dig specifikt adgang til vores nye lyd-app, hvor du kan få adgang til eksklusive podcasts og udvalgte oplæste artikler, læst op af Politikens egne stemmer. Frem til 4. juni kan du få adgang til Politiken Lyd i seks måneder for 99 kr.

Få adgang til Politiken Lyd
Denne artikel kræver digital adgang. Køb abonnement på politiken.dk/shop. Allerede abonnent? Log ind
iPhone 17 Pro silver bottom left 1

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her