Debatindlæg afJens Jonatan Steen Madsen

Chefredaktør på Netavisen Pio

Det er vel kun retfærdigt, at de, der begynder at slide på arbejdsmarkedet som 17-årige, pensioneres før de akademikere, der begynder deres arbejdsliv op mod slutningen af 20’erne.

Chefredaktør på Pio: Akademikerne må droppe pensionsegoismen

Lyt til artiklen

Jurister, økonomer og samfundsvidenskabsfolk fra Djøf har brudt den akademiske akse mod differentieret pensionsalder. Nu mangler vi bare, at AC og DM kommer ud af busken. Jo senere du starter på arbejdsmarkedet, des hurtigere kan du gå på pension. Vores nuværende pensionssystem binder tilbagetrækningen til din alder frem for de år, som du har været aktiv på arbejdsmarkedet.

Det virker bagvendt på mig som akademiker, at samfundet forventer, at jeg yder færre år på arbejdsmarkedet end en jævnaldrende slagteriarbejdet eller sosu-assistent, som sandsynligvis er startet 10 år før mig. At det skulle være en retfærdig eller fornuftig løsning, fatter jeg simpelthen ikke.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her