0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Naboer underrettede om mistrivsel af barn: Far kritiserer, at myndighederne ikke undersøger motivet bag en underretning

Alle kan underrette myndighederne om et barns mistrivsel, uden at myndighederne i tilstrækkelig grad undersøger, om der skulle være andre motiver bag end omsorg for barnet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Foto: Claus Nørregaard/POLITIKEN

Arkivtegning: Claus Nørregaard

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Naboer har givet politiet og derfra socialforvaltningen en underretning om min søns mistrivsel i forbindelse med en episode i vores hjem.

Nuvel, der går jo ikke røg uden en brand, vel? Mit ærinde er at gøre opmærksom på, at enhver i dag kvit og frit kan underrette myndighederne om et barns mistrivsel. Myndighederne skal rykke ud hver gang ligesom i historien om Peter og ulven. Den historie ender grumt, og derfor er det også forståeligt, at vores politikere hellere vil have en underretning for meget end en for lidt. Sporene skræmmer.

Det udelukker dog ikke, at basale retssikkerhedsprincipper efterleves. I dag sker der ingen som helst validering af den modtagne underretning – af, om oplysningerne er valide, det vil sige gyldige og pålidelige i forhold til fakta og eventuelle interesser og konflikter forbundet med underretningen. I stedet praktiseres omvendt bevisbyrde, hvor borgeren, i dette tilfælde mig, selv må bringe det op ved det indkaldte møde, hvor dagsordenen er ret klar: Vi skal tale om bekymringen og mulige løsninger med hensyn til min søns trivsel, fremgår det af indkaldelsen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts