Nytårsaften tog vi hul på det absolut vigtigste år i den grønne omstillings nyere danmarkshistorie. Politikernes klimapolitiske valg i år kommer til at definere hele årtiets kamp for at nå Parisaftalens og klimalovens ambition om en 70-procents CO2-reduktion. Der er ikke tid til at fortryde eller skifte strategi.
Hvis ikke man træffer de afgørende valg, vil min generation blive udsat for et historisk svigt. Og vores tålmodighed er ved at være brugt op. Når jeg rejser rundt i landet på uddannelsesinstitutioner, oplever jeg, at debatten har flyttet sig fuldstændig efter folketingsvalget. Begejstringen over klimavalget og et nyt flertal, der vil gøre noget aktivt, er blevet afløst af et krav om, at flertallet skal handle. Nu skal beslutningerne træffes, papirerne underskrives, og lovgivningsmøllen i gang.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.