Jeg har nok altid været royalist i en eller anden form. Det har været ulogisk for mig, for det strider grundlæggende mod mine værdier og mit syn på frihed og lige rettigheder. Men jeg har haft stor sympati og respekt for særligt Dronning Margrethe. Fordi hun har udfyldt sin rolle så godt og gjort så langt mere gavn end skade. Hun har fået humlebien til at flyve videre med fornyet energi og relevans, uanset hvor ulogisk og umoderne en konstruktion kongehuset er.
Men det positive indtryk – den helt grundlæggende sympati – forsvandt fuldstændig, da jeg læste interviewet med Dronning Margrethe her i Politiken 11. april. Det er ikke første gang, regenten har sagt noget sludder om klimakrisen – hun har blandt andet forsvaret flyrejser med, at man ikke kan køre rundt i trillebør – men det her blev dråben.
Dronningen konstaterer i interviewet, at hun ikke ser de store katastrofer for sig som følge af klimakrisen. Jeg ved ikke, hvad definitionen på en katastrofe er for majestæten, men for mig opridser klimavidenskaben nogle ret præcise bud, der viser, at majestæten enten ikke har læst den mest grundlæggende klimavidenskab eller simpelthen bare er utilgiveligt uoplyst for en med hendes position og magt.
Hvad med anslået 250 millioner, der drives på flugt og må forlade hus og hjem inden for de næste 30 år på grund af klimakrisen? Er det ikke en katastrofe? Hvad med massiv fødevaremangel og mangel på rent drikkevand, der vil ramme hundredvis af millioner, hvis ikke milliarder af mennesker?
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her
Skriv kommentar