0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Journalist og klimaforkæmper: Dronningen må undskylde sin dumsmarte bemærkning

Det er ødelæggende for klimakampen, at majestæten går imod videnskaben.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Hvis ikke dronningen blev overbevist, da store dele af Jylland denne vinter stod under vand, eller da tørken hærgede i 2018 og kostede landbruget milliarder i tabt fortjeneste, skal man bare tænke på, hvad 250 millioner flygtninge vil betyde af politiske udfordringer, skriver Rune Langhoff.

Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Jeg har nok altid været royalist i en eller anden form. Det har været ulogisk for mig, for det strider grundlæggende mod mine værdier og mit syn på frihed og lige rettigheder. Men jeg har haft stor sympati og respekt for særligt Dronning Margrethe. Fordi hun har udfyldt sin rolle så godt og gjort så langt mere gavn end skade. Hun har fået humlebien til at flyve videre med fornyet energi og relevans, uanset hvor ulogisk og umoderne en konstruktion kongehuset er.​

Men det positive indtryk – den helt grundlæggende sympati – forsvandt fuldstændig, da jeg læste interviewet med Dronning Margrethe her i Politiken 11. april. Det er ikke første gang, regenten har sagt noget sludder om klimakrisen – hun har blandt andet forsvaret flyrejser med, at man ikke kan køre rundt i trillebør – men det her blev dråben.

Dronningen konstaterer i interviewet, at hun ikke ser de store katastrofer for sig som følge af klimakrisen. Jeg ved ikke, hvad definitionen på en katastrofe er for majestæten, men for mig opridser klimavidenskaben nogle ret præcise bud, der viser, at majestæten enten ikke har læst den mest grundlæggende klimavidenskab eller simpelthen bare er utilgiveligt uoplyst for en med hendes position og magt.

Hvad med anslået 250 millioner, der drives på flugt og må forlade hus og hjem inden for de næste 30 år på grund af klimakrisen? Er det ikke en katastrofe? Hvad med massiv fødevaremangel og mangel på rent drikkevand, der vil ramme hundredvis af millioner, hvis ikke milliarder af mennesker?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter