0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Medicinstuderende: Afskaf håndtrykket som hilsen i sundhedsvæsnet - også fremover

Et håndtryk indebærer udveksling af millioner af bakterier og vira. Det redder liv ikke at give hånden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Therese Jægtvik
Foto: Therese Jægtvik
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På grund af coronavirus er håndtrykket gået fra at være et tegn på respekt og høflighed til at være et udtryk for ignorance. Håndtrykket er lige nu reduceret til det, det fysisk er: en udveksling af millioner af bakterier og vira. Derfor har vi nu en unik mulighed for at afskaffe håndtrykket i sundhedsvæsenet. Vi skal blot holde fast i den nye vane, når coronapandemien er forbi.

Mange savner den menneskelige kontakt og glæder sig til igen at kunne give hånd og kramme. Jeg forstår dem godt, og et håndtryk eller kram er normalt heller ikke farligt. Derfor argumenterer jeg ikke for, at man skal afskaffe håndtrykket generelt i samfundet. Jeg argumenterer for, at det skal afskaffes i sundhedsvæsenet.

Hvis man arbejder i sundhedsvæsnet, hvor man møder mange sygdomme og sårbare patienter, er det ikke hensigtsmæssigt at trykke alle, man møder, i hånden, når man er på job. Det var det hverken før eller under coronakrisen, og det bliver det heller ikke bagefter. Det er vigtigt, at patienterne også forstår dette.

Da jeg begyndte på medicinstudiet i 2014, var jeg på et kursus, hvor jeg skulle lære at give hånd. Overskriften for kurset var noget i retning af ’Den gode relation’. Vi nystartede medicinstuderende fandt sammen i par, hvorefter vi gentagne gange greb vores håndtrykspartners hånd, rystede den, mens vi kiggede vedkommende venligt og professionelt i øjnene. Herefter gav vores partner os feedback.

Processen blev gentaget, indtil alle havde et velkalibreret håndtryk. Vi lærte fra begyndelsen, at håndtrykket var første skridt mod en god relation med vores patienter. Jeg tror dog selv, at øjenkontakten var primus motor for, hvordan håndtrykket blev modtaget. Senere blev vi introduceret til termer som smitterisiko og håndhygiejne. Termer, som nu er allemandseje på grund af coronavirussen.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere