Debatindlæg afMikkel Skotting

Medicinstuderende

Et håndtryk indebærer udveksling af millioner af bakterier og vira. Det redder liv ikke at give hånden.

Medicinstuderende: Afskaf håndtrykket som hilsen i sundhedsvæsnet - også fremover

Lyt til artiklen

På grund af coronavirus er håndtrykket gået fra at være et tegn på respekt og høflighed til at være et udtryk for ignorance. Håndtrykket er lige nu reduceret til det, det fysisk er: en udveksling af millioner af bakterier og vira. Derfor har vi nu en unik mulighed for at afskaffe håndtrykket i sundhedsvæsenet. Vi skal blot holde fast i den nye vane, når coronapandemien er forbi.

Mange savner den menneskelige kontakt og glæder sig til igen at kunne give hånd og kramme. Jeg forstår dem godt, og et håndtryk eller kram er normalt heller ikke farligt. Derfor argumenterer jeg ikke for, at man skal afskaffe håndtrykket generelt i samfundet. Jeg argumenterer for, at det skal afskaffes i sundhedsvæsenet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her