Debatindlæg afMogens Jensen

Fødevareminister

Vidtgående forslag vil medføre et kraftigt fald i eksporten og faldende beskæftigelse.

Fødevareministeren svarer studenterbevægelse: Vi skal ikke satse på at afvikle landbruget. Vi skal omstille det

Lyt til artiklen

I et debatindlæg i Politiken 11.5 argumenterer Den Grønne Studenterbevægelse for en total omlægning af landbruget. For studenterbevægelsen er målet et tættere samspil mellem producent og forbruger, mere plads til natur og biodiversitet, mindre miljøpåvirkning samt et øget bidrag i indsatsen for et bedre klima. Jeg kan ikke være mere enig. Det er den vej, vi skal, og det er også de mål, regeringen har sat sig.

Jeg er enig med Den Grønne Studenterbevægelse i målet, men jeg er uenig med dem i midlet. Deres forslag om en halvering af husdyrproduktionen og udtagning af 20 % af landbrugsjorden til naturareal inden 2030 vil være både drastisk, dyrt og unødvendigt. Hvis man fratager landmændene deres indtjeningsmuligheder, hvem skal så betale afdrag på gælden på over 300 mia. kr? Jeg får lyst til at spørge Den Grønne Studenterbevægelse, om der er regnet på, hvilke samfundsmæssige konsekvenser, deres forslag vil have. I givet fald vil jeg foreslå bevægelsen at fremlægge beregningerne, så vi alle kan se med.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her