Debatindlæg afDitlev Tamm

Dr.jur. et phil., professor emeritus

Coronakrisen har lært mig at forstå, hvad der mentes, da man under besættelsen talte om »lyset fra Sverige«.

Professor emeritus: Vi kan grine ad svenskerne, men de er os overlegne i troen på sig selv

Lyt til artiklen

De seneste uger har jeg tilbragt i Finlands hovedstad, Helsinki. En af mine sidste erindringer fra København var en glimrende opførelse af Tjekhovs skuespil ’Kirsebærhaven’, der som bekendt netop ender med, at haven fældes. Samme aften tonede statsministeren frem i medierne med sine dystre budskaber om den truende fare og regeringens planlagte drastiske indgreb. ​

Vi kender ikke i Danmark juridisk begrebet undtagelsestilstand, men det, der er sket, kommer tæt på. Siden blev der mere af det og konsekvent i det samme setup. Statsministeren og fire mænd med forskellige i forhold til regeringslederen underordnede funktioner, en sundhedsminister, to repræsentanter for sundhedsvæsenet og undertiden en rigspolitichef.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her