Velfærdssamfundet kørte videre, da landets administratorer, konsulenter og bureaukrater blev sendt hjem under forårets coronanedlukning. Det stod hurtigt klart, at meget af det, de laver til dagligt, er ligegyldigt pseudoarbejde, mener forfatter og antropolog Dennis Nørmark. Sludder, mener Sara Vergo, der er bestyrelsesformand i Djøf Offentlig. Det var da takket være djøf’erne, at Danmark på ingen tid fik indkøbt værnemidler, formuleret hastelovgivning og hentet strandede danskere hjem.

Brevveksling mellem Dennis Nørmark og Sara Vergo: Har coronakrisen vist, at vi sagtens kan skære i bureaukratiet?

Lyt til artiklen

Kære Dennis

Jeg ved godt, at dit budskab om, at vores samfund er gennemsyret af pseudoarbejde, er vældig populært. Men jeg bliver ærlig talt træt af, at du har brugt coronakrisen til at konkludere, at bureaukrater og akademikere jo sagtens kan undværes (når de kan hjemsendes, er de vel unødvendige) – at de laver meningsløst arbejde, udretter meget lidt af reel værdi og tilmed danner barrierer for andre. I øvrigt samtidig med at du ivrigt understreger, at dit ærinde ikke er at hænge nogen ud.

Lad mig bare sige det lige ud: Jeg er fan af bureaukrati. Og af bureaukrater. Og det er ikke (kun), fordi jeg som formand for Djøf Offentlig repræsenterer rigtig mange af dem. Det er, fordi vores demokrati bygger på bureaukrati. Bureaukrati er lovgivning, vejledninger, mål – og nå, ja, dokumentation. Bureaukratiet er politikernes og befolkningens sikkerhed for, at det, der er besluttet, rent faktisk også bliver til noget.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her