0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Henrik Palle: »Vi på gulvet bliver altså også nødt til at tage vores del af regningen i form af øgede skatter. Det handler om planetens fremtid. Så fat det dog«

De politiske tilbagemeldinger på elbilrapporten peger på et centralt problem, når det gælder løsningen af klimaproblemerne. Det må ikke koste noget.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Polerne smelter, atmosfæren fyldes med CO2. Og gør vi ikke noget, får hele verden havudsigt, uanset hvor end man måtte befinde sig i den. Godt nok skulle der en svensk gymnasieelev til for alvor at få gang i tingene.

Men nu er klimaet big time på dagsordenen, også her i Dannevang. Regeringens klimaudspil fra dette forår er ambitiøst, og en del af det går – som visse vil vide – ud på, at transportsektoren, indtil videre biltrafikken, skal rette ind. Vi skal af med de gamle fossilbrændstofbrugende smadrekasser, og for at få en afklaring på, hvordan det kan ske, blev der nedsat en kommission under ledelse af superbureaukraten Anders Eldrup.

Forleden blev rapporten så fremlagt. Den havde forskelligt på hjerte, men det korte af det lange er, at skal vi have en million elektriske biler på vejene i 2030, så kommer det til at koste penge. Tilskud til køb af nye elbiler, afgift på benzin- og dieselkørsel. Muligvis også afgiftsmæssige straffe til mennesker, der holder fast i deres osende, utidssvarende køretøjer.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce