Debatindlæg afPia Kjærsgaard

mf, tidl. formand for Folketinget

Det er vigtigt, at det bliver helt klart, hvad der skete, da alle landets mink blev beordret aflivet.

Pia Kjærsgaard: Endelig en minkundersøgelse på vej

Lyt til artiklen

Så lykkedes det Folketinget at blive enig om, at hele sagen om håndteringen af den ulovlige aflivning af ikke bare den enkelte mink, men reelt et helt erhverv, bliver undersøgt til bunds. Et stort flertal i Folketinget har nemlig nu fundet sammen om, at der skal nedsættes en kommission. Der har været konkurrence i at tale komplet sort eller svare i øst på et spørgsmål, der kom fra vest.

I min tid som Folketingets formand arbejdede jeg ihærdigt for at få indført muligheden for parlamentariske undersøgelser. Der var ganske simpelt ikke en fornuftig mulighed for at få undersøgt tvivlsomme ministres handlinger. Derfor arbejdede jeg for at få indført en mellemting mellem en advokatundersøgelse og en undersøgelseskommission. En funktion, der kan arbejde hurtigere og grundigere, men som også er mindre økonomisk krævende.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
Fylder engelske ord for meget i dansk?

Christian synes, at »det ville være über fedt, hvis TV2 lod ’news’ hedde ’Nyheder’«. Jörg skriver, at sprog »ikke kan styres«, mens Jens Oluf mener, at mange mennesker og især de unge »dybest set er ligeglade«. Hvad mener du?

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her