På tirsdag vises dokumentarfilmen ’De pårørende’ på TV 2. Den følger fem pårørende, som alle har sagt ja til at indgå i en gruppe for forældre til psykisk syge børn for at lære at takle deres livssituation bedre. Børnenes diagnoser er forskellige, men den belastning, som deres forældre lever med, er den samme. De kæmper for deres kære og for egen overlevelse. Dokumentaren gjorde et stort indtryk på mig og gjorde det tydeligt, at pårørende i psykiatrien har brug for al den støtte og hjælp, de kan få.
Pårørende som dem i ’De pårørende’ møder jeg dagligt i mit arbejde; jeg er en af fire pårørendementorer i voksenpsykiatrien i Danmark. De pårørende er ofte i tvivl om, hvordan de både kan være der for den syge og samtidig passe på sig selv. Derfor spiller vi pårørendementorer en vigtig rolle, idet vi kan yde støtte og vejledning til at tackle de svære situationer og følelser.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.