0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tømrer: Stil grønne krav til byggebranchen

Der er en manglende politisk opbakning til at gøre byggebranchen bæredygtig.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sidste mandag kom to branchekollegaer med et opråb her i Politiken. De arbejder med syntetiske isoleringsmaterialer som glas- og stenuld, hvilket ikke alene giver store gener og potentielt kan forårsage sygdomme, men også modarbejder målsætningen om, at vi i Danmark skal reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.

Torsdag kom der ikke overraskende et modsvar fra de mastodonter, der dominerer isoleringsmarkedet. Mineraluldindustriens Brancheforenings formand, Frank Larsen, kvaste et efter et mine kollegaers gode og saglige argumenter.

Jeg arbejder med naturlige og CO2-neutrale byggematerialer, bl.a. isolering. Og jeg er vant til, at det er umuligt at lægge arm med de mastodonter, der beskytter deres forretning med næb og kløer i stedet for at udvikle den, selv om vi kan tilbyde materialer, der er mindst lige så effektive – og ovenikøbet giver plus på CO2-kontoen.

Jeg undrer mig over, at der ikke er større politisk opbakning til at gøre byggebranchen bæredygtig. Hvorfor fører det ikke til handling, når eksperter som professor Michael Faber, Aalborg Universitet, siger, at byggebranchen kan trække os alle sammen med ned, hvis ikke den ændrer kurs? Og når en uvildig rapport fra Rambøll konkluderer, at træprodukter i nybyggeri kan spille en afgørende rolle i at nå 70-procents målet i 2030?

I løbet af de kommende 40 år vil der blive bygget lige så meget som i hele menneskehedens historie, siger eksperter. I lyset af dystre FN-rapporter og klimasituationens alvor må vi sætte vores lid til, at der bliver bygget med CO2-neutrale materialer. Men når mineraluldindustrien spiller med musklerne og fremsætter falske påstande, bliver jeg alvorligt bekymret.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter