0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skolelærer: Kvindesport er åbenbart stadig kun en note værd

Hvor ville det være skønt, hvis pressen i fremtiden brugte bare lidt mere spalteplads på kvindernes sportsresultater, så de ikke skulle nøjes med Ritzau-notitser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Claus Nørregaard/POLITIKEN
Arkivtegning: Claus Nørregaard/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Du har næppe hørt om denne sensationelle cykelsportspræstation. Det var jo en kvinde, der stod for den. Her i Politiken brugte man en halv side på at skrive om, at de danske herrer ikke klarede sig synderlig godt, da brostenssæsonen startede i weekenden. På Ekstra Bladet taler man om en kæmpe skuffelse, når der skal sættes ord på danskernes præstation. Sandheden er heldigvis en anden. Hvis man bladrer i Politiken, finder man således otte linjer om en dansk sensation– midt inde i en artikel med overskriften ’Sportsdøgnet’.

Den danske cykelrytter Emma Norsgaard lavede nemlig karrierens største resultat, da hun blev nummer 2 – kun slået af verdensmesteren Van der Breggen. Ekstra Bladet taler (selvfølgelig?) om mændene, og i deres trykte avis bruger de således under 100 ord på Norsgaards præstation. Nyheden flankeres af et foto af en anden dygtig dansk cykelrytter, Cecilie Uttrup Ludwig – mon journalisten ved, hvem han skriver om? Ekstra Bladet skal dog have den ros, at det er det eneste større medie, der bruger egne ord i en selvstændig artikel (og ikke Ritzaus sparsomme) om en præstation, der vel burde have forsidestatus. I hvert fald kom det på forsiden af både Jyllands-Posten og Ekstra Bladet, da Kasper Asgreen blev 2’er i et andet brostensløb for to år siden. Samme løb blev Cecilie Uttrup Ludwig i øvrigt 3’er i samme år, og i Ekstra Bladet omtaler man da også denne tredjeplads i en lille notits i forbindelse med en tosiders artikel om Asgreens andenplads.

Politiken brugte en halv side på at skrive om Kasper Asgreen, men nævner ikke Cecilie Uttrup Ludwigs præstationen med ét ord. Hvis nogen stadig skulle være i tvivl om, hvorvidt de danske sportsjournalister fokuserer ensidigt på mænd, kan jeg blot stilfærdigt minde om, at bl.a. B.T. omtalte cykelrytteren Mads Pedersen som den første danske verdensmester i 2019. Amalie Dideriksen vandt så godt nok VM som 20-årig tre år tidligere.

Nogle indvendte dengang, at det var, fordi der var tale om professionelle sejre, men lad os lige slå fast, at selv om mændene tjener mere (og det er jo en debat, som vel også fortjener mere fokus), så er kvinderne også professionelle. Nuvel, de har vist ikke fået professionel medierådgivning, for hvem kan nævne en mandlig dansk sportsudøver, der giver følelserne så befriende frit løb, når de interviewes efter løbene, som Cecilie Uttrup Ludwig gjorde til TV 2 i forbindelse med føromtalte tredjeplads?: »Det er for sindssygt. Altså det er for vildt. Jeg sugede atmosfæren til mig, og man kunne bare høre: »Aaaaaarh!«. De råbte og skreg ad mig, og jeg var bare sådan: »Ja! Mere af det!«. Åh! Jeg levede højt på det. Det var så fedt derude!«. Kom ikke og sig, at årsagen er, at kvindecykling er kedeligt.

Efter massiv mediedækning af uligheden i et utal af brancher skulle man tro, at tiden var moden til mindre ensidighed også i sportens verden. Det er vel ikke, fordi medierne primært har mænd ansat til at skrive om cykling? (Spoiler alert: Det har de). Hvor ville det være skønt, hvis pressen i fremtiden brugte bare lidt mere spalteplads på kvindernes resultater, så de ikke skulle nøjes med Ritzau-notitser. Det mindste, man kan forvente, er vel, at man bruger mere tid på at skrive om en kvindelig sensation end om, at mændene floppede?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter