Debatindlæg afChristian B. Kummerfeldt

Anæstesi- og intensivsygeplejerske på Rigshospitalet og medlem af Dansk Sygeplejeråd

Ligestillingsministeren vil hellere tale om badeforhæng end om kvindefagenes legitime krav på ligeløn.

Anæstesi- og intensivsygeplejerske: Kan du høre hanen gale, Peter Hummelgaard?

Lyt til artiklen

Kan I huske religionsundervisningen i folkeskolen? Jeg kan, for jeg havde en fantastisk dygtig lærer, Jan Riemann, hed han. Jan kunne fortælle om sagn, bibelhistorier, nordisk mytologi og historier om de græske guder, så hele klassen – selv de dengang udiagnosticerede adhd-drenge – sad helt åndeløse ude på kanten af deres stole.

For nylig blev jeg mindet om en af historierne. Den om Peter, der fornægter Jesus tre gange, inden hanen galer. I ved, Jesus fortæller sin allermest hengivne discipel, Peter, at han vil fornægte Jesus, når frelseren har allermest brug for støtte, lige før han bliver pågrebet og korsfæstet. Og ganske rigtigt: Da der er allermest brug for ham, svigter Peter Jesus. Han opførte sig som en kylling, ville man sige i et moderne nutidigt sprog.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her