Debatindlæg afMike Bowden

gymnasielærer

I mere end 20 år har jeg boet i og bidraget til Danmark. Men flertallet på Christiansborg synes ikke, at det kvalificerer mig til dansk statsborgerskab.

Gymnasielærer: Hvis jeg ansøgte om statsborgerskab, ville jeg samtidig legitimere den måde, processen foregår på. Det nægter jeg

Lyt til artiklen

Danmark er et stærkt fællesskab, hvor tillid og ansvar binder os sammen«, lød budskabet fra statsminister Mette Frederiksen og udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfaye fremlagde kravene til statsborgerskabet i Berlingske. »Vi har tillid til, at enhver yder sit og tager ansvar både for sig selv og for samfundet. Vi har bygget vores land på en dyb, gensidig afhængighed. Vi har et skattefinansieret velfærdssamfund, hvor alle må have respekt for, at der både er pligter og rettigheder – og i den rækkefølge.

Det er lodret usandt. Danmark har ikke tillid. I hvert fald ikke til mig. Og især ikke til de mange andre udlændinge, der søger statsborgerskab. Og med de seneste udmeldinger om, hvad det skal kræve fremover, mistænkeliggør Danmark folk som mig, der kun vil landet det bedste.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her