Debatindlæg afUlla Brink Plagborg

Transplantationskoordinator

Der er ikke dokumentation for, at formodet samtykke alene øger antallet af organer til transplantation.

Transplantationskoordinator på Riget ærgrer sig over påstand i debatten

Lyt til artiklen

Politiken bragte lørdag 27. marts en artikel om organdonation, hvor et borgerforslag om lovændring af stillingtagen til organdonation omtales. Skal vi fortsætte som hidtil med aktiv stillingtagen, eller skal det ændres til formodet samtykke, så vi alle er potentielle organdonorer med mulighed for aktivt fravalg? Angiveligt ønsker 35 procent af danskerne, at loven ændres.

Jeg kan ikke tilslutte mig argumentationen herfor og må jo så tilhøre de 25 procent, der ønsker at fortsætte som hidtil. Jeg arbejder som transplantationskoordinator på Rigshospitalet og er vidne til mange organdonationsforløb, og jeg skriver dette debatindlæg, fordi det ofte ærgrer mig, at der sættes lighedstegn mellem flere tilmeldte organdonorer og flere transplantationer. Der redegøres sjældent for det faktum, at der skal være et menneske, der kan erklæres hjernedød, før dette menneske kan blive organdonor. Uanset hvor mange der har tilkendegivet deres holdning eller har tilmeldt sig som organdonor, har det ikke indflydelse på det årlige antal hjernedøde patienter i Danmark.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her