0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Skribent på Sein: Kampen mod Facebook vil blive de små mediers død

Har kulturministeren glemt, at den virkelige fjende ikke er Facebook, men den dårlige journalistik?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Arkivtegning: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Mens kulturministeren spænder et sikkerhedsnet ud under de store og stærke, kommer hun til at spænde ben for de små og nicheprægede medier, når hun vil lade techgiganterne betale for medieindhold. Det er, som om hun har glemt, at den virkelige fjende ikke er Facebook, men den dårlige journalistik – og hvis hun vil bekæmpe den, har hun verdens stærkeste modgift lige i baglommen. I stedet lægger kulturminister Joy Mogensen op til, at danske medier kan gå sammen om at forhandle med techgiganter som Facebook i håb om at skaffe de annoncekroner, som medierne før levede af, tilbage. Men Joy Mogensen har overset en vigtig detalje: Det er forhandlinger, som kun de store mediehuse har råd til at føre. Små medier, som mit eget, har ikke ekspertisen – eller råd til at betale os til den – til at kæmpe med enorme techfirmaer. Og hvis vi ikke kan forhandle os til links, der virker, eller forhåndsvisninger, der kan lokke vores læsere, vil vores trafik tørre ud.

Kulturministerens forslag kan meget vel blive de små mediers død. Det betyder uendelig meget for et lille medie som Sein, at vi kan bruge Facebook som transportmiddel til vores webmagasin. Vores brugere er 15-25 år, og det er efterhånden en gammel nyhed, at den målgruppe får langt størstedelen af deres medieforbrug gennem sociale medier. Hvis vi ikke længere dukker op i deres feed, bliver vi overdøvet af dem, der har ressourcerne til at indgå aftaler med techgiganterne. Vores kulturminister er altså i gang med at spænde ben for et mangfoldigt mediebillede ved at lade det være op til danske medier selv at indgå i forhandling med techgiganterne. Hvis Joy Mogensen vil bevare det, er det derfor på tide, at hun retter fokus mod de midler, hun har, og gentænker mediestøtteordningen.

I dag er mediestøtten indrettet med så mange krav, at det er tæt på umuligt for små medier at få støtte. Men det kan ikke være rigtigt, at små nichemedier skal have sværere vilkår for at overleve sammenlignet med de store veletablerede medier. Et af kravene lyder på, at mediet skal producere nyheder for at få mediestøtte. Men hvorfor skal produktionen af nyheder være afgørende for, om et medie kan modtage mediestøtte? På denne måde definerer mediestøtten det danske mediebillede og bestemmer, at det kun er nyheder, der bringer værdi og nytte hos folk. Men der kan også skabes værdi ved andre former for indhold, hvor nyhedsjournalistikken ikke er i fokus.

På Sein mener vi, at der er så meget andet end hyperaktuelt stof, der er vigtigt for den demokratiske samtale. Mens de etablerede medier f.eks. breaker nyheder om svigt i ældreplejen, dækker vi emnet ved at fortælle, hvordan det er at være ung ufaglært plejer med et alt for stort ansvar. Jeg er sikker på, at man endda kan strække sig så langt som til at sige, at vi på Sein og kulturministeren har samme mål: nemlig at skabe godt, vedkommende og velproduceret indhold. Ved at regulere mediestøtten kan vi sikre et mere alsidigt dansk medielandskab og på denne måde sikre de små mediers overlevelse.

I stedet for at frygte alle de nye og farlige algoritmer, der farver vores feed, eller være bange for at blive fanget i vores eget ekkokammer, bør vi omfavne den fragmentering, der er kommet i mediebilledet, og skabe relevant indhold derefter. Ved at fordele goderne til flere forskellige medier kan vi sørge for, at der er nyheder og journalistisk indhold til hver en smag. På denne måde sikrer vi, at det indhold, der florerer på de sociale medier, er nyheder, historier og fortællinger på højt niveau. I fællesskab kan vi altså udrydde vores fælles fjende, som ikke er Facebook, men det dårlige indhold.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter