0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forskere: Tolkegebyret skaber ulige adgang til behandling

Indførslen af tolkegebyr i sundhedsvæsnet modarbejder sundhedslovens formål om lige adgang og kan samtidig hæmme integrationen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anne-marie Steen Petersen/Politiken-Tegning
Arkivtegning: Anne-marie Steen Petersen/Politiken-Tegning
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debatindlæg
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Jeg græd nogle gange, når jeg kom ud fra lægens klinik, fordi jeg ikke kunne fortælle lægen, hvad jeg fejlede. Der har været mange gange, hvor jeg ikke ringede eller gik til lægen, fordi jeg ikke kunne kommunikere med lægen«.

Sådan beskriver en patient mødet med sundhedsvæsnet efter indførslen af egenbetaling af tolke.

Mange kender følelsen af at være usikker på, hvordan man skal forstå lægens spørgsmål, eller hvad lægen fortæller, selv når begge har dansk som modersmål. Sproget er vigtigt for at kunne udtrykke sig, stille spørgsmål og få forklaringer, som man kan forstå og følge. Hvis patienten og den sundhedsprofessionelle ikke har samme modersmål og ikke kan kommunikere på et andet fælles sprog, spiller tolkning en afgørende rolle for, at der kan skabes et vellykket patientforløb.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere