Debatindlæg afTom Weinreich

Studerende

Det er en syret oplevelse at skrive en eksamen, mens man læser, at Henrik Dahl mener, at jeg nærmest bedriver samfundsundergravende virksomhed.

Studerende: Skal jeg til eksamen hos Henrik Dahl?

Lyt til artiklen

Jeg synes selv, at den opgave, jeg lige har afleveret om Det Gamle Testamente, hvor jeg bruger den anerkendte teori dekonstruktivisme, er blevet god. Det finder jeg ud af, når jeg får min karakter. Men jeg er ærligt talt pissebange for, at det her korstog imod bestemte teorier kommer til at lægge et pres på dem, der skal bedømme mig eller mine medstuderende.

Et flertal i Folketinget har jo vedtaget, at der skal strammes op over for sådan nogle som mig, der arbejder med queerteori, post-kolonialisme og andre kætterier. Og diverse debattører og politikere er allerede i fuld gang med at proppe dagbladene med deres holdninger til, hvad der skal lukkes, og hvem der skal fyres. Hvis det bliver almindeligt, at forskere hænges ud med navn og billede til hån og spot, kommer det til at undergrave studerendes retssikkerhed fuldstændig. Hvordan kan man være sikker på, at den her politiske indblanding og udskamning ikke kommer til at skræmme nogen til at rette ind og undgå den offentlige gabestok?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her