Debatindlæg afFelicia Mussagy Kristiansen

Cand.merc i international Buisness og tidligere medarbejder på den danske ambassade i Portugal

Bliver jeg nogensinde god nok, til at blive dansk statsborger? Senest blev jeg afvist, fordi jeg havde arbejdet på den danske ambassade i Portugal.

Min praktik på dansk ambassade betyder, at jeg ikke kan blive dansk statsborger

Lyt til artiklen

Danmarks ambassader er jo ganske enkelt danske. Derfor er det stadig svært at tro på, at seks måneders praktik på ambassaden i Lissabon skulle blive afgørende for afvisningen af min ansøgning om dansk statsborgerskab. Men præcis det svar har jeg fået i brevet fra Udlændinge- og Integrationsministeriet (UIM).

Som ansøger må man ikke have været uden for landets grænser sammenlagt mere end et af de seneste ni år. UIM har regnet på mine rejser, lagt dem sammen til et år og fem måneder og derefter skrevet til mig: »Ministeriet har endvidere lagt vægt på, at dine ophold i udlandet ikke udelukkende skyldes uddannelse, værnepligt i det land, hvor du er statsborger, eller alvorlig sygdom hos nærtstående familiemedlem«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her