Debatindlæg afEddi Meier

dr.scient., pensioneret hjerne- og lægemiddelforsker

11 ugers øremærket barselsorlov vil være motiverende for, at danske fædre lige tager en karrierepause og giver deres nyfødte førsteprioritet. Det vil gavne både mor, far og barn

Pensioneret hjerne- og lægemiddelforsker: Kære gennemsnitsfar – du ved ikke, hvad du hidtil er gået glip af

Lyt til artiklen

Tilbage i slutfirserne havde min kone og jeg begge fuld gang i karrieren som hhv. lægemiddelforsker og funktionschef i medicinalbranchen. Vi havde gennem flere år uden held prøvet at få børn. Nytårsaften 1988 stod jeg og så op mod himlen oplyst af farvestrålende fyrværkeri med et inderligt ønske om at få et barn. Tre uger efter fortalte min kone mig, at hun var gravid, og vi fik en dejlig datter i september 1989.

Der var lige blevet vedtaget en ny barselsorlov, hvor de første 14 uger var forbeholdt moderen, mens de sidste 10 kunne deles mellem forældrene.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her