Debatindlæg afAja Skafte

psykologistuderende

Det tager kun ni dage at blive uddannet som dørmand. Intet under, at de har så svært ved at håndtere konflikter.

Psykologistuderende: Hvorfor taler vi ikke om dørmænds voldelige adfærd?

Lyt til artiklen

Forleden fortalte min kæreste mig, at han på genåbningsaftenen af det københavnske natteliv havde trøstet flere af sine veninder, som brutalt var blevet skubbet til af dørmænd. Mit halvnaive selv tænkte, at dørmændene nok havde haft en stresset aften. En uge senere var jeg vidne til, at fire dørmænd helt uprovokeret smækkede en mand af anden etnisk herkomst ned mod asfalten.

I den pågældende situation var det på grund af mandens hudfarve. I andre tilfælde er det på baggrund af påklædning, kønnet eller såmænd bare det, at dørmanden har en dårlig dag. Problematikken opstår, idet nattelivets gæster ikke anmelder denne vold. En vold, begået af civile mænd forklædt i uniform. Men hvorfor er det, at den danske lovgivning ikke gælder, når solen går ned? Det skyldes en uvished om, hvilken magt dørmænd lovligt må udøve.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her