Som læge i almen praksis henviser jeg mange patienter til psykolog. De unge fortæller om angst, der er kommet snigende ind i deres liv. Den fylder mere og mere. Daglig dødsangst med hjertebanken og trykken for brystet. Pludselig panikangst, som er altoverskyggende, så de mister kontrollen. Med tårer i øjnene fortæller de mig, at de ikke længere kan hænge sammen. De ligger hver dag hjemme i deres seng med angsten helt oppe i halsen og pulsslag i ørerne. Angsten betyder, at de ikke kan følge med på deres uddannelse. Når angsten overtager et menneskes liv, er det en sygdom.
Jeg lytter, trøster og henviser dem til en psykolog. Men mine patienter skal være tålmodige. For ventetiden er lang. Lige nu er ventetiden i Region Hovedstaden på over 100 dage, og lang ventetid er blevet det normale.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.