Debatindlæg afGrethe Olivia Nielsson

Læge og kandidat til Region H for Enhedslisten

Ventetiden på en psykolog i Region Hovedstaden er på over 100 dage. Det kan man ikke byde noget menneske.

Læge og kandidat til Region H (E): Angstramte kommer til min praksis, når regionen svigter

Lyt til artiklen

Som læge i almen praksis henviser jeg mange patienter til psykolog. De unge fortæller om angst, der er kommet snigende ind i deres liv. Den fylder mere og mere. Daglig dødsangst med hjertebanken og trykken for brystet. Pludselig panikangst, som er altoverskyggende, så de mister kontrollen. Med tårer i øjnene fortæller de mig, at de ikke længere kan hænge sammen. De ligger hver dag hjemme i deres seng med angsten helt oppe i halsen og pulsslag i ørerne. Angsten betyder, at de ikke kan følge med på deres uddannelse. Når angsten overtager et menneskes liv, er det en sygdom.

Jeg lytter, trøster og henviser dem til en psykolog. Men mine patienter skal være tålmodige. For ventetiden er lang. Lige nu er ventetiden i Region Hovedstaden på over 100 dage, og lang ventetid er blevet det normale.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her