Debatindlæg afLeah Skovby Burke

Studerende

Staten bør investere i at give gratis cykelhjelme til alle unge, så cykelhjelmen bliver normen i bytrafikken.

Studerende: Gør cykelhjelmen gratis

Lyt til artiklen

I forrige uge var jeg ude at drikke øl på en bar, hvor min veninde arbejder. Ved siden af os stod hendes kollega, en ung fyr i begyndelsen af 20’erne, og grinte med sine venner. En uge senere ligger han på intensiv med kraniebrud på grund af et cykelstyrt. Det er ikke første gang, jeg hører, at mine venner og bekendte styrter på cykel, men det er første gang, jeg hører om en, der har været tæt på at miste livet.

Derfor var det første, jeg gjorde, at skaffe mig en cykelhjelm. Ifølge Rådet for Sikker Trafik brugte 47 procent af cyklisterne hjelm i bytrafikken i 2020, men blandt de 16-25-årige var antallet kun 31 procent. Derfor undrer jeg mig over, hvorfor der ikke gøres mere for at få unge til at bruge cykelhjelm?

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her