Debatindlæg afJohannes Hækkerup

ba-studerende, filosofi, politik og økonomi

I Labour er den socialdemokratiske alliance mellem arbejdere, funktionærer og akademikere brudt, og danske socialdemokrater må gøre alt, hvad de kan, for at forhindre, at det sker i Danmark.

Socialdemokratiet må genoprette alliancen med akademikerne

Lyt til artiklen

Jeg er DSU’er fra Indre By i København, men læser i øjeblikket på Oxford Universitet i England, hvor jeg er politisk aktiv sammen med Labour. Jeg har derfor måttet følge kommunalvalget fra den anden side af Nordsøen og ser bekymrende ligheder mellem Labour og Socialdemokratiets tilbagegang ved kommunalvalget. I Labour er den socialdemokratiske alliance mellem arbejdere, funktionærer og akademikere brudt, og danske socialdemokrater må gøre alt, hvad de kan, for at forhindre, at det sker i Danmark.

Socialdemokratiers grundlæggende opgave er at samle arbejdere og akademikere i kampen for et samfund med lige muligheder, velfærd, ordentlighed og demokrati. Det skal være en alliance, hvor det ikke er gevinst for den ene på bekostning af den anden, men en retfærdig fordeling af samfundets ressourcer for at kæmpe begge siders kampe.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her