I mit snart 20-årige virke som historielærer i folkeskolen har jeg efterhånden været med i en del historiefagudvalg. Jeg har aldrig oplevet eller hørt nogen argumentere for, at eleverne ikke på et tidspunkt i deres skolegang skulle arbejde med holocaust. Hvorfor så gøre emnet obligatorisk?
Det var sød musik i mange læreres ører, da undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) forleden proklamerede at hun ville sætte folkeskolerne fri baseret på de gode erfaringer, der har været i frikommuner som Holbæk og Esbjerg. Men musikken blev hurtigt afløst af mislyde, da hun kort efter begyndte at agitere for mere tvang: mere detailstyring, tvang om brug af Muhammedtegninger og nu tvang om undervisning i holocaust. Skolen er et godt sted at lære om emnet, som hun siger i regeringens pressemeddelelse.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.