Debatindlæg afSune Steffen Hansen

tidligere S-rådgiver og vært på podcasten Pollster

DF står i en alvorlig situation, men det skyldes hverken Meld og Feld eller Socialdemokratiets højredrejning i udlændingepolitikken. Den dybere årsag findes andetsteds.

Forhenværende S-rådgiver: Under overfladen gemmer sig en større og mere eksistentiel skuffelse over DF

For at forstå DF’s krise må man forstå partiets vælgere. Traditionelt har DF haft godt fat i kortuddannede, lavindkomstgrupper, ældre og personer i tyndere befolkede områder. Mange af dem er klassiske arbejdere. Ved valgsejren i 2015 stemte næsten hver tredje arbejder i Danmark da også på DF, og selv om partiet ved det seneste folketingsvalg kollapsede, holdt 15 pct. af arbejderne stadig hånden loyalt under partiet i 2019. Uden dem havde det set værre ud.

Hvad er det, der gør, at disse vælgere ser DF som en attraktiv løsning? Det spørgsmål har i årevis interesseret mig. Måske ikke så overraskende, da jeg er tidligere rådgiver for et parti, som i over 20 år afleverede vælgere til netop DF. I dag er jeg dog frigjort fra partipolitik og analyserer ikke vælgere ud fra et partistrategisk sigte, men nærmere for at forstå dem i deres grundvold.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad
PodcastSe alle

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her