For at forstå DF’s krise må man forstå partiets vælgere. Traditionelt har DF haft godt fat i kortuddannede, lavindkomstgrupper, ældre og personer i tyndere befolkede områder. Mange af dem er klassiske arbejdere. Ved valgsejren i 2015 stemte næsten hver tredje arbejder i Danmark da også på DF, og selv om partiet ved det seneste folketingsvalg kollapsede, holdt 15 pct. af arbejderne stadig hånden loyalt under partiet i 2019. Uden dem havde det set værre ud.
Hvad er det, der gør, at disse vælgere ser DF som en attraktiv løsning? Det spørgsmål har i årevis interesseret mig. Måske ikke så overraskende, da jeg er tidligere rådgiver for et parti, som i over 20 år afleverede vælgere til netop DF. I dag er jeg dog frigjort fra partipolitik og analyserer ikke vælgere ud fra et partistrategisk sigte, men nærmere for at forstå dem i deres grundvold.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.